Criminaliteitscijfers kloppen niet.

in #alldutch6 years ago (edited)

Stond vandaag een stuk in de krant over criminaliteitscijfers. Ik schreef een aantal dagen geleden dat ik in de veronderstelling was dat er niks van klopte, en dat klopt dus.

Lees hier:

https://steemit.com/alldutch/@funkie68/de-criminaliteitscijfers-schijnen-te-dalen

Althans dat stellen FNV, CNV en 32 ondernemingsraden van de dienst justitiële inrichtingen.

En het is eigenlijk nog erger dan ik dacht. Van de 4.5 miljoen misdrijven die jaarlijks plaatsvinden doet 1 miljoen aangifte en daarvan wordt maar 20% opgepakt!

Nou zal er best wel wat werkdruk zijn bij de politie en justitie maar ik denk dat dit vooral ligt in de verkeerde prioriteiten stellen.
Het kan namelijk niet zo zijn dat het oprollen van een hennep plantage belangrijker is dan het oplossen van geweld of bijvoorbeeld een overval.

Kom niet aan met het non argument over brandgevaar en hennepplantages want a) is moeilijk aan te tonen en komt gelukkig niet al te vaak voor maar belangrijker, ons achterlijk softdrugs beleid heeft het voor criminele lucratief gemaakt om hennep te verbouwen.

In een tijd waar steeds meer mensen baat hebben bij (illegale) Cannabis olie.

Dus ik zeg legaliseren dan kan de politie zich weer gaan bezig houden met de echte problemen in de maatschappij!

Sort:  

Eindelijk weer eens een Nederlander ontdekt met leuke posts. 😀

Voor mijn gevoel is er iets anders dat ook niet klopt. Het aantal upvotes voor je posts. Waar komen die hoge aantallen vandaan? Is dat een service van minnowbooster?

Thx Nee dat is shadowbot. https://shadowbot.us

Sowieso is het aannemen van cijfers uit media niet altijd iets wat klakkeloos zomaar moet gebeuren. Er worden vaak hele specifieke details weggelaten, zodat er een getal uitkomt wat in het oog springt. Echt heel lelijk!

De waarheid is gemiddeld gezien meer ondergeschikt dan de nieuwswaarde.

Het is waar dat de "aangiftebereidheid" erg daalt. Ik denk dat het niet helemaal klopt dat alle aandacht gaat naar hennepgerelateerde criminaliteit. Er gaat veel aandacht naar de "high impact crimes"(HIC) binnen de politie. Dit zijn juist de misdrijven met een groot effect op het slachtoffer, zoals overvallen en woninginbraken. Dit zijn tevens complexe onderzoeken die veel recherchecapaciteit vragen. Daarnaast gaat er aandacht naar de georganiseerde criminaliteit om te voorkomen dat het hier verandert in het wilde westen.
Dat je in het nieuws meer ziet over hennep dan over de HICs heeft volgens mij vooral te maken met privacy en bescherming van de slachtoffers. Juist omdat het zoveel effect heeft op het slachtoffer wil je niet zomaar die informatie op social media zetten. Ik kan me voorstellen dat berichten over hennep vooral een preventieve bedoeling hebben.
Heb je cijfers (en bronnen) die aantonen dat teveel aandacht gaat naar hennep? Ik ben erg benieuwd!

Nou is het een redelijk wild west aan het worden met al die liquidaties her en der maar dat ter zijde.Het gaat niet alleen om de aangiftebereidheid van de burger maar ook die van de politie zelf. Ik hoor en lees (te) vaak dat politie weigerd om een aangifte op te nemen. Terwijl dit toch een recht is. In mijn gemeente gaan ze eerst in discussie om te kijken of aangifte uberhaupt zin heeft. Maar goed de cijfers, zover deze kloppen want we weten uit het verleden dat onderzoeken door de huidige en vorige regeringen zijn gemanipuleerd en in een negatief daglicht zijn gesteld.

Maar goed op de site van de politie staat te lezen dat het opsporen van hennepplantages een landelijke prioriteit heeft. Dat hoort al niet zo te zijn. in 2015 werden er 16 wietplantages per dag opgerold, dit staat los van de <5 plantjes die voor eigen (medicinaal) gebruik uit de grond worden getrokken.

Het ruimen van een plantages kost per jaar 7,1 miljoen euro. Stroom diefstal wordt geschat op 200 miljoen per jaar en tel daarbij nog de kosten van de administratieve rompeslomp die de politie en justitie heeft. Er wordt geschat dat er zo'n 30.000 plantages staan in Nederland waarvan er 79 per jaar in de fik vliegen. (geen idee of dit veel is ).

Update: Even nagekeken, er zijn op jaarbasis 103.657 woningbranden. waarvan 79 veroorzaakt door hennepplantages.

En ondanks deze onzin roken we er geen jointje minder om!

Dit kun je morgen allemaal vrij maken aan resources door Cannabis te legaliseren.

Bronnen: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/01/de-wietteler-is-steeds-lastiger-te-vinden-a1590573
en politie.nl

De oorzaken achter de gedaalde "aangiftebereidheid" is een compleet andere discussie.
Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met wat hennepteams die plantages oprollen. Je opmerking "hoort niet zo te zijn" vind ik nogal wat.. De politie maakt de regels niet en moet voor veiligheid zorgen. In die realiteit vind ik wel degelijk dat het een prio hoort te zijn. Wietplantages en alles er omheen (vaak in woonwijken) zorgt voor veel overlast en criminaliteit in de omgeving en brandgevaar (je zult ernaast wonen). Daarnaast heeft het een verband met de liqiuidaties. Dus zolang het niet gelegaliseerd is heb ik heel graag dat er politie bovenop zit.
Ik heb een groter probleem met de politiecapaciteit die opgaat aan voetbalwedstrijden. Zo'n hennepteam is vrij klein, en lijkt me vooral reactief bezig nav tips van burgers. Je kunt je misschien voorstellen dat dat amper drukt op de totale capaciteit van de politie. 2x per week een berg ME-bussen vol met agenten voor en na voetbalwedstrijden in meerdere steden in Nederland drukt net ff wat meer.

Maar ja, dat is je punt niet...begrijp ik nu... je wilt alleen maar dat wiet gelegaliseerd wordt ;)

Congratulations @funkie68!
Your post was mentioned in the Steemit Hit Parade in the following category:

  • Upvotes - Ranked 4 with 1328 upvotes