Erasmus - jet či nejet?

in #cesky6 years ago

Ahoj,

vítám vás u dalšího článku. Dnes bych se chtěla zaměřit na otázku Erasmu, tedy studijního programu, který umožňuje studentům bakalářských a magisterských oborů vycestovat do zahraničí a dostat na to finanční příspěvek, který z části nebo celkově pokryje čas strávený v zahraničí studiem.

11038995_10203697639185090_2059822116403787152_o.jpg
Výlet do Londýna.

Ráda bych se s vámi podělila o svoji zkušenost, kterou doteď beru jako jednu z nejlepších, a času stráveného tam rozhodně nelituji. O Erasmu jsem věděla od prvního ročníku, ale jako převážně introvertní osoba jsem nenašla odvahu přihlásit se na něj hned na začátku. V druhém ročníku už jsem však neváhala a jednoho dne jsem se vyhecovala a rozhodla se, že to tedy zkusím. Strávila jsem spoustu času vyhledáváním informací, projížděním všech nabízených škol, s kterými měla naše škola smlouvu, a další a další věci jako například finanční stránka, okolí, obchody a podobně.

11537889_10204009287896113_4209209635734070370_o.jpg
Domečky v Belgii.

VÝBĚR ŠKOLY
Vybrala jsem si nakonec Belgii, malé město Kortrijk a školu Vives university college (původně katolická škola). Volbu si myslím, že jsem zvolila výborně, protože bylo vše dle mých představ. A oni mě nakonec vybrali! A k mé radosti jsem nebyla jediná, z jiného oboru vybrali ještě jednu slečnu, která mi hned psala, a tak jsem se o mém vybrání na erasmus dozvěděla nejprve od ní! :) Měla jsem velké štěstí, že jsme si hned padly do oka a pokud bych měla říct výčet nejlepších věcí z erasmu, tak tam určitě bude její přátelství:)

FINANČNÍ STRÁNKA
Finančně jsem dala polovinu měsíčního grantu na ubytování (grant 400 EUR, ubytování 210 EUR) a zbytek mi zbýval na cestování, jídlo, věci do školy a podobně. Autobus jsem měla od školy zaplacený, ale využila jsem i možnosti pronájmu kola (80 EUR, včetně 40 EUR vratná záloha), protože v Belgii jezdí na kole každý a mohla jsem tak podnikat různé výlety do okolních měst a vesnic zdarma. Přestože grant byl podle mě velmi dobrý, utratila jsem i spoustu peněz navíc, protože jsem se vůbec neomezovala, kupovala si věci, které doma bych si nekoupila, zkoušela různá nová jídla z belgické kuchyně (hlavně jejich značku Bicky Burger, to jsem ještě nebyla veganka:D) a pila trošku víc alkoholu než obvykle, který tam nebyl zrovna nejlevnější (10-20 EUR za flašku) :D Každopádně mám z Erasmu kamarády, kterým ještě z grantu i nějaké peníze zbyly, ale zase tolik nechodili na výlety, do muzeí, ven na jídlo a podobně. Pokud někoho děsí právě finanční stránka, Belgii bych doporučila, protože mi nepřijde natolik drahá jako například Anglie, Finsko, Švédsko, Norsko nebo Itálie a Francie (dle mých známých a znamých osobností, které byly v těchto zemích). S dalšími zeměmi nemám bohužel srovnání, ale Belgie na tom byla jedna z nejlepších a zároveň kvalita studia byla výborná.

10991188_10203390764313410_3202359607893740057_n.jpg
Waffle!

KVALITA STUDIA
Vše probíhalo formou praktických ukázek, studií na reálné firmy, práce s programy, které se dají využít v praxi a podobně. Až na Erasmu jsem se pořádně naučila prezentovat před lidmi, což mi hodně pomohlo ke státním zkouškám v třetím ročníku. Kromě prezentování byla většina předmětů zakončena i nějakou seminární prací, naučila jsem se tak vycházet z odborných článků a vytvořit si hlavně vlastní názor, nikoho tam nezajímala teorie jako je to na českých univeritách, chtěli slyšet pouze naše názory a na nás tak bylo přečíst si názory a teorie jiných a z toho vybrat, čemu věříme my, a hlavně proč. To jsem na českých univerzitách bohužel moc nezažila.

UBYTOVÁNÍ
Ubytování bylo krásné a nové, se zahradou a grilem. Když jsme přijeli tak se nám omlouvali, že to není nic moc a my na ně nevěřícně koukaly, jelikož jsme byly zvyklé na český stav kolejí, což oproti těm to byl naprostý luxus :D Nový světlý nábytek, dvě postele, stoly, 3 skříně + úložné prostory nad postelemi, vlastní koupelna se sprchovým koutem a velkým zrcadlem, a jediné, co jsme sdíleli, byla kuchyně (částečně vybavená - pánve, hrnce), zbytek vybavení jako je talíře, misky, příbory šli lehce a celkem levně sehnat ve všem obchodech. A ještě jako bonus pod budovou bylo soukromé parkoviště, kde jsme mohli mít schována kola :)

CELKOVÉ SHRNUTÍ
Já bych tedy erasmus doporučila naprosto všem, nemám co vytknout, studium bylo skvělé, ubytování bylo krásné, škola byla pár kilometrů, na kole tak do 30 minut, autobusem chvilka. Celá Belgie je nádherná a moc mi chybí, jejich domečky, vesnice, a milí lidé, rozhodně vám doporučuji ji navštívit! Kromě toho jsem měla příležitost podívat se do okolích měst a zemí, škola pořádala například výlet do Amsterdamu a do Paříže za 25 EUR, pak do okolních měst jako je Ghent, Oostende, Brusel, Antwerpy a další, které byly zdarma, a já pak sama s mojí úžasnou spolubydlící a pár lidmi jela ještě do Lucemburska, a pak samy dvě do Londýna. Do té doby jsem byla maximálně v Rakousku a na Slovensku kousek za hranicemi, takže to pro mě bylo naprosto úžasné! :)

11088747_10203697630744879_3008941190923517565_o.jpg
Ještě jedna z Anglie

A co bylo na erasmu nejhorší? Vrátit se domů a znovu si zvyknout na ten stereotyp. Toto období se nazývá post-erasmus deprese a naprosto to sedí :D Dlouho trvá zvyknout si, že jste zase doma, jiný styl výuky, jiní lidé, žádné cestování, hrozné ubytování ... no bylo to jak návrat do reality ze super snu :)

A co vy? Byli jste na erasmu? Jeli byste? Jaká země by vás lákala a proč?

Mějte se,

Li

A nakonec pár fotek z výletů:
10991739_10203445855930666_1518953913012838401_o.jpg
Krásná noční Paříž

156049_10203394819014775_5797994186032475734_n.jpg
Oostende, Belgie, kdybych však měla říct nejoblíbenější město v Belgii budou to určitě krásné Bruggy

11026076_10203845756927941_7697073324854756082_o.jpg
Lucembursko, zde sme navštívili proslulé jeskyně, v den návštěvy bylo celé město skoro prázdné

11071000_10203519222444783_8345087188885098284_o.jpg
A jak jinak než Amsterdam, ráda bych se tam znovu vrátila kvůli návštěve domu Anny Frankové, bohužel v době návštěvy byla fronta asi přes 2 ulice

Sort:  

Paráda. To už fakt nechápem ľudí, čo ešte zo 400 € radšej niečo ušetrili, akoby mali využiť príležitosť a chodiť a objavovať. Ja som tiež nad tým uvažoval, ale nikdy som si nevedel predstaviť napr. celý semester byť tam bez frajerky. To by som sa zbláznil. :D A s tým alkohol to som si všimol, keď som pred pár rokmi chodil rok do Bratislavy, tak tam erazmáci zo Španielska a podobne dosť popíjali a do školy sa mi zdalo, že ani nejak teda nechodili. A ešte furt jedli vyprážaný syr. :D

No co jsem slyšela tak maďaři a rumuni měli z nějakého důvodu grant 500 EUR + ještě sociální příspěvek 200 EUR pro ty, kteří byli ze sociálně slabších rodin, takže tam už se pak dá ušetřit :) Co se týče toho semestru, ono je to na 5 měsíců, a za hodně holkama/klukama tam jejich drahé polovičky jezdili. Já s přítelem jsme se rozhodli, že to vydržíme, psali jsme si každý den a tam to tak uteklo, že mi to přišlo jak max. 2 měsíce a on zase chodil do práce a do školy tak mu to taky uteklo:) A ano alkohol pomáhá se lépe seznámit hlavně ze začátku jsme hráli různé hry jako je beerpong a podobné :) A v barech je alkohol šíleně drahý, proto jsme kupovaly flašky, panák za 3-6 euro se nevyplatí, pivo za 2,5 malé taky ne :D Takže v tomhle směru jsme se snažili trochu ušetřit :D A Španělé opravdu pili nejvíc to je pravda , ale zase pili převážně piva :D Češi jim byli ale silně v patách (hlavně teda kluci co tam s námi byli a to hlavně s tvrdým + piva mixované :D)

Nikdy jsem na podobném pobytu nebyl. Jistě to byl pro Tebe zajímavý zážitek a viděla jsi hodně zajímavých míst ;-)

To ano :) Bylo to skvělé, často mi hlavně to cestování a objevování nových míst chybí :) Už ale plánuji zase s tím začít :)

Tak jen do toho ;-)

Měla jsi štěstí ,-) Za nás nic podobného nebylo. Je super, že jsi nakonec našla odvahu, se do programu přihlásit.Pro všechny je to určitě velice cenná zkušenost a snad se ti podaří toho využít v dalším životě.

To rozhodně ano :) Změnilo to hodně mých názorů :)

Super clanek. Erasmus rozhodne stoji za to, a Belgie je taky dobra!

Děkuji! :) Přesně erasmus je super :) Jsem ráda, že něco takového pro mladé lidi existuje :) A Belgie je naprosto úžasná :)

Rozhodne super! Clovek tim ziska mnoho zkusenosti a nauci se mnoha novym vecem, ktere by ho ve sve vlasti minuly. Tak samotna EU Commission to povazuje za nejlepsi projekt co kdy vymysleli.

Jinak v Kortrijku jsem taky byl, ale na takove kratke vymene na stredni skole, taky v ramci nejakeho EU (erasmu) programu, jenom trochu jinej typ. Tech programu je docela dost typu pod hlavickou Erasmus.

Co se tyce toho grantu, tak to zalezi na tom kam clovek jede a odkud je, takze kazdy dostane neco jineho.

Taky si myslím, že je to výborný projekt :) O těch kratších pobytech jsem již slyšela :) Ty musí být taky fajn :)