Szalone czasy z perspektywą na lepsze jutro

in Polish HIVE4 years ago

image.png

Szalone to czasy nie tylko ze względu na sytuację panującą na świecie, ale także ze względu na wszystko co się dzieje wokół Hive. A dzieje się naprawdę dużo i może nie wszyscy wiedzą i rozumieją o co chodzi, ale ja jestem zaskoczony jak dobrze wszystko się rozwija i jaką daje nadzieję na przyszłość.

Brak Steemit

Wszystko zaczęło się od tego, że były właściciel firmy Steemit Inc postanowił sprzedać firmę pewnemu Chińczykowi - Justinowi. Wszystko pewnie byłoby dobrze, gdyby panowie dogadali się co do tego co tak naprawdę jest przedmiotem umowy sprzedaży. Wygląda na to, że Justin Sun, przyzwyczajony do kontrolowania swojego blockchainu, myślał, że zamiast firmy kupił cały blockchain Steem i jego ekosystem. Wspaniałomyślnie zarządził więc, że przeniesiemy się wszyscy na jego blockchain i będziemy razem żyli długo i szczęśliwie. Nie spodziewał się jednak, że siłą Steem była jego społeczność, a nie boty handlujące tokenami jak na Tronie.

Społeczność powiedziała więc: "Hola, hola, wodzu słońce, tak się bawić nie będziemy". Spięła mięśnie i szybciutko postanowiła stworzyć nowy łańcuch, na którym Justin nie będzie miał zbyt wiele do powiedzenia. Tak powstał Hive - nowy, lepszy blockchain.

Konta należące do Steemit i Justina Suna na Hive nie posiadają tokenów (zostały one przekierowane na konto @steem.dao, czyli zdecentralizowany fundusz na rzecz rozwoju łańcucha i aplikacji). Niektórzy postrzegają to jako nieuczciwe "zabranie pieniędzy", ale według mnie jest to bardzo dziwny sposób myślenia. Tokeny na oryginalnym łańcuchu nie zostały tknięte i zupełnie normalne wydaje mi się stronienie od dawania władzy ludziom, którzy robią wszystko, żeby zepsuć coś, nad czym pracujesz. Przenieśliśmy się na nowy łańcuch i nie chcieliśmy zabierać ze sobą zepsutej ryby, proste.

Btw, jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o DHF (Decentralized Hive Fund) (@steem.dao), dajcie znać w komentarzach, mogę o tym napisać osobny artykuł jeśli będzie zainteresowanie lub potrzeba wyjaśnienia.

Rozwój ekosystemu

Steemit był przez długi czas postrzegany w dwojaki sposób. Dla wielu był siłą napędową, bo w końcu to oni stworzyli Steem, a dla innych był kołem u nogi, gdyż... nie rozwijali blockchainu tak dobrze i szybko jak można by to robić.

Workflow deweloperskie było tragicznie złe, a podstawowe narzędzia i biblioteki zaniedbane. Nie do końca wiem jak to możliwe, że firma dysponująca naprawdę dużymi zasobami mogła pozwolić sobie na coś takiego. Naprawdę, wystarczyłby jeden ambitny developer, żeby zrobić z tym porządek. Szczególnie, że Steemit i tak regularnie wyprzedawał swoje tokeny na pokrycie kosztów operacyjnych. Każda dobrze zarządzana firma wytworzyłaby sobie poduszkę finansową, gdy cena tokeny dwa lata temu wzrosła dziesięciokrotnie...

Na szczęście teraz jest zupełnie inaczej - grupa doświadczonych deweloperów, witnessów, jak i ludzi zajmujących się biznesem wspólnie rozwija kod źródłowy blockchainu, a także jego podstawowe aplikacje i narzędzia. Procesy produkcji oprogramowania w końcu mogły zostać usprawnione, a ludzie mogą wprowadzać zmiany w trybie niemal natychmiastowym.

Osobiście mocno zaangażowałem się w prace przy Hive. Zawsze przeszkadzało mi to jak Steemit pracuje nad swoim kodem i w końcu mogę to zmienić, a nie prosić się lub mieć nadzieję, że zrobi to ktoś inny. Może nie jest to super widoczne, bo zamiast pisać i mówić o robieniu rzeczy, wolę te rzeczy po prostu robić. Gdy tylko mogę zajmuję się poprawianiem różnych rzeczy w głównych projektach Hive, przeglądaniem i zatwierdzaniem zmian innych developerów, czy wynajdowaniem problemów i tworzeniem odpowiednich zgłoszeń. Mój ostatni wpis pokazuje m.in próbkę tego co robię:

  • Improvements for hive.blog, Continuous Integration and Deployments / https://peakd.com/hive-139531/@engrave/improvements-for-condenser-repository-continuous-integration-and-deployments

Tutaj akurat rozpisałem się całkiem mocno, bo poza usprawnieniem pracy przy hive.blog, zależało mi także na szerzeniu wiedzy i doświadczenia, aby inni deweloperzy także mogli wdrożyć lepsze procedury w swoich projektach.

Więcej Engrave'a

Wdrożyłem też bardzo dużą zmianę w mojej obecności na Hive. Do tej pory traktowałem konto @engrave jako konto tylko i wyłącznie jednego projektu. Chciałem, żeby było czyste od zbędnych komentarzy i operacji, żeby przedstawiało tylko progres projektu ENGRAVE. Doszedłem jednak do wniosku, że nie tędy droga i postanowiłem zrobić z niego moje osobiste konto. Będę na nim pisał głównie po angielsku, ale przez to, że od dłuższego czasu korzystam z niego na codzień, komentuję także polskie treści właśnie z niego.

Zainwestowałem też trochę w Hive Power, dzięki czemu moja łączna moc wynosi w tym momencie ~37k HP. Nadal nie jest to wyjątkowo dużo, ale pozwala już w miarę sensownie wynagradzać autorów treści.

Dawno temu miałem plan, żeby głosować tylko na użytkowników korzystajacych z Engrave i dBlog. Nadal nie widzę w tym nic złego - w końcu jest to forma wsparcia użytkowników korzystających z twojego własnego projektu. Każdy przedsiębiorca przeznaczałby zasoby na wspieranie swoich klientów. Doszedłem jednak do wniosku, że to głupie, więc od dłuższego czasu nie ograniczam się, a wręcz przeciwnie...

Wsparcie dla Polish Hive

Bardzo podoba mi się inicjatywa ponownego rozruszania polskiej społeczności na Hive. Dzięki nowej funkcjonalności mamy coś takiego jak społeczność Polish Hive i konto, które kuruje polskie treści. Ok 10% swojego Hive Power zdelegowałem na konto @polish.hive, żeby mogło szybciej budować własną moc. Ponadto użyczam swojej mocy na głosowanie na polskich autorów. Zachęcam więc do dodawania treści w społeczności Polish Hive i używania tagu #polish

Cała nagroda z poniższego postu zostanie automatycznie przekazana na konto @polish.hive

Wise Team Engrave Witness

Dawno temu, przy współpracy z @noisy ogłosiliśmy powstanie Wise Team. Plan był ambitny - wspólny rozwój projektów na najwyższym poziomie i wspieranie naszej polskiej społeczności. Niestety, ze względu na różne wydarzenia i sytuacje życiowe pomysł ostatecznie nie wypalił.

Osobiście poświęcałem chorą ilość godzin pracy na projektem Engrave i jedyne co dostawałem w zamian to ciągłe pretensje różnych ludzi o niedziałające projekty, którymi sam osobiście się nie zajmowałem i nie miałem czasu zajmować (np. wise.vote). Ostatnio postanowiliśmy więc za wspólną zgodą rozwiązać Wise Team. Rozstajemy się jednak w pełnej zgodzie i nadal utrzymujemy kontakt na ile to możliwe ;)

Nie lubię być ograniczany i wstrzymywany i teraz dopiero mogę w pełni oddać się temu co lubię, czyli rozwojowi oprogramowania w porządny sposób i wspieraniu całego ekosystemu Hive.

Postanowiłem też sam zostać witnessem - osobą, która utrzymuje sieć Hive produkując bloki.

Aktualnie znajduję się na pozycji 62 na liście witnessów, co uważam za całkiem niezły wynik. Sporo osób związanych blisko z Hive docenia moją pracę i oddało swój głos na mnie:

Z czym wiąże się bycie witnessem? Po pierwsze z utrzymywaniem sieci w odpowiedniej kondycji. Oprogramowanie blockchainu utrzymuję na dwóch serwerach dedykowanych o odpowiedniej do tego celu specyfikacji. W razie awarii jednego z nich, jestem w stanie szybko przełączyć się na drugi, tzw backup. Wykorzystuję swoje umiejętności, aby zapewnić ciągłą produkcję bloków. Po drugie z rozwijaniem całego ekosystemu, co robię od samego początku Hive, a także starałem się robić wcześniej. Uważam więc, że jestem odpowiednią osobą ;)

Jeśli możesz zagłosuj więc na mojego witnessa: @engrave - robię co mogę, by wspierać całą społeczność. Wesprzyj i mnie w tej walce :)

Zagłosować możesz na różne sposoby:

  • Hivesigner: kliknij i zagłosuj na @engrave
  • Znajdź konto @engrave na liście delegatów peakd.com
  • Znajdź konto @engrave na liście delegatów
    hive.blog / https://wallet.hive.blog/~witnesses?highlight=engrave
  • Za pomocą rozszerzenia Hive Keychain

banner_engrave 100.png

Warto też zaznaczyć, że wyłączyliśmy witnessa @wise-team, więc jeśli głosujecie na tamto konto, proszę przenieście swój głos na @engrave. Wise Team nie produkuje już bloków i nie ma potrzeby marnować swoich głosów.

Sort:  

Bardzo dziękujemy za wsparcie społeczności oraz reklamę 😃

Powodzenia, żebyś dobił do 20 😉

miło poczytać coś po polsku - jasno i czytelnie o technologicznych niuansach;

wyczuwam powiew świeżego powietrza w rozpostartych skrzydłach :)
kibicujemy.

Oj tak, zdecydowanie :) W końcu moge robić zmiany, których wcześniej zrobić nie mogłem i mnie to bolało bardzo ;)

20200429 31.png

W pełni wspieram :)

Dzięki wielkie :)

Niech Ci się wiedzie 😉

Mi? Nam, jako całej społeczności :)

Niech będzie 😉

Mój głosik też poszedł. Powodzenia 😉

Dzięki, doceniam :)

Pamiętam, że obawiałem się, że przejęcie Steemit przez Justina Suna, jego deklaracje, wcześniejsze działania będą oznaczały koniec tego wszystkiego, co było tworzone w tym ekosystemie. No ale w tym nieszczęściu pojawiło się to szczęście jakim jest Hive. Powiew świeżości i pozbycie się balastu, który ograniczał.

Co do witnessowania, to wydaje mi się, że ciężka praca popłaca i prędzej czy później (oby prędzej) wejdziesz do tej 20! ;-)

Tak z perspektywy miesiąca, to przybycie Justina okazało się być... najlepszym co spotkało całą społeczność Steem ;) Szczególnie to wrogie przejęcie całego topu witnessów, które spowodowało jedyną w swoim rodzaju mobilizację większości użytkowników. Nad szkodliwością Steemit już dawno dyskutowano, ale brakowało bodźca, żeby coś z tym zrobić. No i Steem nigdy nie miał tak dużo tak dobrego PRu jak Hive. Giełdy się biją która szybciej wylistuje ten token ;)

Dokładnie tak! Sam wróciłem do pisania, dzięki tej ogromnej mobilizacji społeczności.
Druga sprawa - jeśli napiszesz coś o DHF takim prostym językiem jak tutaj, to z przyjemnością poczytam, i dowiem się czegoś nowego (techniczne posty @Engrave są na bank mega wartościowe, ale mnie - blockchainowemu laikowi - niewiele mówią).
I sprawa trzecia - powodzenia w pięciu się w górę listy witnessów - mój głos masz :)

Brawo! Brawo! Brawo!
Bardzo się cieszę że przychylne wiatry wieja w Twoje żagle i
wierzę że jesteś odpowiednią osobą stojącą za sterem.
/gadam jak wyspiarka ;)/

Oczywiście będę nadal kibicować.
Trzymam kciuki i życzę powodzenia :)

Ps: Poproszę o wszelkie wpisy i instrukcje po polsku. Myślę że będą przydatne w naszej społeczności :)

Tak od dłuższego czasu wydaje mi się, że sporo ludzi nie wie dlaczego warto głosować na witnessów, jak to robić, albo czym jest własnie DHF. Zrobię co w mojej mocy :)

Żeby nie było - tak to ja ;)

Żeby nie było - głosy oddane już od samego początku powstania Hive:)

Btw, jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o DHF (Decentralized Hive Fund) (@steem.dao), dajcie znać w komentarzach

Daję znać :)

@nicniezgrublem, how are you doing?
May I contact you somehow?