De willekeurige stadspassant en beleefdheid

in OCD2 years ago

'Hee Meske, das verrekes lang geleje. Woonde gai nie ergens in een ver land ofzo? Bende weer terug hier? Als in...terug terug'

'Das zeker lang geleden ja! Inderdaad ik woon alweer een goeie twee jaar hier, maar met die Covid zijn we allemaal eigenlijk niet echt zoveel buiten geweest he? Dus het kan prima zijn dat we elkaar zo lang niet gezien hebben hoor'

'Ik snap nie da ge bent teruggekomen witte, in andere landen is zoveel skons, en daar het iedereen het een stuk beter geregeld ofniedan'



Pixabay


Hij heeft gelijk ergens in die zin. Soms vraag ik me ook wel eens af waarom ik weer hier ben komen wonen. Er is zoveel gezeur en gedoe en mensen kijken elkaar vaak scheef aan. Het weer is vreselijk soms weken aan een stuk. Alles lijkt onbetaalbaar geworden, en in de politiek lijkt het schandaal na schandaal te zijn. Als je niet beter wist, zou je zeggen dat het beste eraf is.

'Ja weet je. Stiekem is in elk land wel wat hoor. In het ene land heb je veel problemen van de natuur en corruptie die je daadwerkelijk goed ziet. En in het andere land is alles dan weer te strak geregeld, en is er zo weinig ruimte om eens uit de band te springen. De strekking van het verhaal is eigenlijk dat het gras altijd groener lijkt, maar de realiteit is dat er altijd wel wat op aan te merken valt. Eigenlijk in elk land'

'Hoe dan ook vrouwke, ik ben bij dadde ge dr weer bent! Tis soms maar stillekes geweest zonder oe, en is er zuh weinig te beleven geweest. We moeten maar weer eens een keertje op reep gaan en het goed begaaien. Want ik denk dat het maar een kwestie van tijd is voordat ge em weer dr tussen uit peert en weer ergens anders gaat wonen. Dus kennen we maar snel beter eens een pilske vatten.'

Hij heeft gelijk natuurlijk. Diep in mn hart voel ik altijd wel dat ik niet het hele jaar hier wil zitten, en zou het fantastisch zijn om juist elke keer een paar maandjes weg te gaan, maar wel de thuisbasis hier te hebben. Er is altijd een stuk wat het oog open houdt om dit te realiseren, maar een loterij winnen zou wel ontzettend veel helpen in deze. Of als het blijkt dat bloggen de grootste grap allertijde geweest is en dit het zou kunnen realiseren. Maar helemaal weg? Nehhh. Maar helemaal hier? Nog veel meer Nehhhh.

'Ach welnee joh, dat zal wel meevallen. We zien elkaar vast snel weer voor dat biertje. Ik ga nergens heen'

'Daar hou ik oe aan he. Houdoe meske!'