Rezil Ama Gururlu; Üniversite Bahçesinde Drama Çalışması

in #life7 years ago

“Yaratıcı drama; bir grubu oluşturan üyelerin yaşama deneyimlerinden yola çıkarak, bir amacın, düşüncenin, doğaçlama, rol oynama (rol alma) gibi tekniklerden yararlanarak, canlandırılmasıdır.” diyor Çağdaş Yaşama Destek derneği tanıtıcı sitesinde. Bugün üniversitedeki yaratıcı drama dersimden bahsetmek istiyorum. Çünkü oldukça eğlenceli olan bu derste çekingen biriyseniz kendinizi gülünç ve zor durumlarda bulabiliyorsunuz…

atatrk.png

Burası toplanma alanı, yaratıcı drama çalışmasını yaptığımız yer.

Dört yıldır sürekli birlikte olduğum öğrenci ve öğretim görevlileri arasında çekingenlik yapıyor değilim. Ama havaların güzel olmasıyla drama dersi bahçede işlenmeye başladı. Bu demek oluyor ki üniversiteye giren çıkan sizi izliyor. Kabul ediyorum, ben de olsam bakardım. Gözünüzde canlandırın, çimlerde toplanmış elli kadar yirmili yaşlarda genç, tuhaf şekillere girip garip sesler çıkarıyor. Hoplayıp kendini yere atıyor falan… Kim olsa döner bakar. Bunu anlıyorum da telefonuyla videoya kaydedenleri anlayamıyorum. Tamam dede, çocuklar garip bir şey yapıyor, komik üstelik ama sen bunu kime izleteceksin ki. Bu dedeler okula eskiden daha çok geliyordu. Bu yıl neyse ki güvenlik sıkılaştırıldı ve dedeler azaldı. Bugün dede yerine okulu gezmeye gelen liseli kafile bizi videoya çekti…
Ne var dimi, çekiyorsa belki hoşuna gitmiştir. Ben de her şeye söyleniyorum. Ama acayip gerdi beni çevredekiler bugün. Bir grup öğrenci çimlerde karşımıza oturmuş bizi izlerken çerez yiyorlardı. :/ Ben bu grubu ilk kez domalır pozisyonda gördüm, kendi bacak aramdan. Ne tarafım izleyicilere dönükmüş o an :D Haydi kalem cetvel çıkarın hesaplayalım, cos90 x sin45 bölü öğrencilerin bakış açısının kotanjantı eksi 98543…
Ya bir de derse ilk kez gelen ve gafil avlanan arkadaşlarım var. Onlara daha çok üzülüyorum. Isınma hareketleri yaparken kırılan ayakkabı topuklarından bahsetmiş miydim? :D Hadi derste neler yaptığımızdan bahsedeyim biraz. Dersin adı Yaratıcı Drama, eğitim fakültesinde alıyorum. Dersin başlangıcında günün teorik konusuyla ilgili bir makale okuyoruz, gruplara ayrılıp makalenin kavram haritasını çiziyoruz. Ardından toplanma alanında çember olup ısınma hareketleri yapıyoruz. Sonrası etkinlik süreci. Küçük grup ya da büyük grup halinde her hafta kademeli olarak drama teknikleri uyguluyoruz. İlk hafta tanışma ve ısınma oyunları oynandı. İkinci hafta yine bir ısınma oyunu ve taklit yapmaya dayalı birkaç oyun oynandı. Bu süreç etkinliklerin kademeli olarak zorlaşmasıyla devam edecek. Sırasıyla, taklit, rol oynama ve doğaçlama etkinlikleri uygulanacak.
Yaratıcı drama, tiyatro/oyun oynamak ya da dramatizasyon değildir. Yaratıcı drama liderliği uzman işidir. Eğitimler çeşitli dernek ve özel kurslar tarafından verilir. Uygulamalar okul öncesinden başlayarak insan etkileşiminin bulunduğu her alanda uygulanabilir. Pek çok sorunun çözümünde ve olumlu grup ilişkileri kurmakta yaratıcı dramadan daha eğlenceli bir uygulama yoktur sanırım.
Bugün bir de doğaçlama denemesi yaptık. Bir problem durumunun olası sonuçlarını hayal edip, hemen orada canlandırdık. İki kişilik bir grupla başlayan canlandırmaya liderin yönlendirmesiyle birer birer başka öğrenciler de katıldı. Diyaloglar oldukça eğlenceliydi. Aynı problem durumu tekrar canlandırıldı. Bu sefer roller değiş tokuş edildi. Bu grup sayede empatinin önemi vurgulandı…Problem durumu şöyleydi; Ellerinizde alışveriş poşetleriyle arabanıza doğru gidiyorsunuz fakat bir sürücü Murat 131 marka arabası ile Range Rover’ınıza çarpmış. :D A ve B kişilerinden oluşan ikişerli gruplar, Murat 131 sahibini ve Range Rover sahibini canlandırdı. Birkaç grup çalışmasını sunmak istedi. İzlerken gülmekten yerlere yattık, çünkü çok gerçekçiydi. Bu durumda Range Rover alacak kadar parası olsaydı arkadaşımın ne kadar çirkinleşebileceğini gördüm :D Para arkadaşımı çok değiştirdi… Ardından rolleri değişin dedi lider ve yine kahkaha tufanı. Beş dakika önce Range Rover’ı olan burnu havada arkadaşım bir anda kendini Murat 131’in koltuğunda bulunca başına gelecekleri fark etti. “Ama hocam keşke baştan söyleseydiniz!?” Feryat etse de bu defa azar işitme sırası onda, aşağıla fırsatı diğer arkadaşımdaydı… Oyunun sonunda ana kavram neydi dendiğinde grup “Empati” diye karşılık verdi. Ben ne düşündüm biliyor musunuz? Empati’den ziyade intikam vardı :D Alma mazlumun ahını da diyebiliriz. Karma ya inanır mısınız? Ya da sosyal kimliklerin ve rollerin değiş tokuşunun karmayla ilişkisi düşünülebilir mi?
İzleyicilerin gülüşmeleri ve kendini komik duruma düşürme zorunluluğu görmezden gelinirse keyifli bir ders. Fırsatınız olursa yaratıcı drama çalışmalarına katılmalısınız. Ben yapıyorsam herkes yapıyor demeyeceğim busefer :D Daha sayısal ve bilimsel açıklama yapıyorum; 3 buçuk yaştan başlayarak herkes yaratıcı drama çalışması yapabilir.

Sort:  

Thank you for sharing!

I am @sochul of the Korean community.
I support the tr community.
The Korean community was also small.
But now it's getting bigger.
You are the Pioneer of the tr community who wrote this article.
cheer up!