Moja domowa piekarnia 🍞 - razowy bochenek pszenno żytni

in #pl-artykuly6 years ago (edited)

Dużo błonnika


2018-02-16 16.02.36-2.jpg

Dzisiaj krok w stronę zdrowszego chleba czyli wypiek z duzym udziałem mąk razowych (pełny przemiał). W skład chleba wejdzie zarówno mąka razowa żytnia jak i pszenna. Dodatek mąki pszennej chlebowej 720 (znacznie oczyszczonej) mam nadzieję zapewni mi możliwość ulepienia bochenka. Duży udział mąki, będzie pochodził z zaczynu, czyli będzie zakwaszony. Ma to na celu spowodować iż chleb będzie miał dłuższy termin do spożycia, ale zapiewnić dodatkowe walory smakowe.

Składniki

Zaczyn

  • mąka żytnia razowa 227g
  • woda 187g
  • zakwas żytni 1 łyżka stołowa i trochę

Ciasto

  • mąka chlebowa pszenna 454g
  • mąka pszenna razowa 227g
  • woda 431g
  • sól 17g
  • drożdże piekarskie instant 5g
  • łyżeczka słodu jęczmiennego jasnego
  • całość zaczynu minus 1 łyżka stołowa i trochę, do słoiczka na kolejny chleb

Wykonanie

Zaczyn

Składniki mieszamy ze sobą i odstawiamy na 14 godzin w temperaturze 21C.


2018-02-16 12.37.31-2.jpg
Zaczyn po 14 godzinach fermentacji

Ciasto

Wyrabianie

Po odjęciu części zaczynu do słoika, mieszamy wszystkie składniki ciasta ze sobą. Mieszamy na pierwszej prędkości miksera przez 3 minuty. Następnie na trzeciej prędkości przez kolejne 3 minuty. Ciasto powinno mieć temperaturę około 25C. Aby to osiągnąć, wodę którą dodajemy do ciasta podgrzewamy do okolic 27C.


2018-02-16 12.52.06-1.jpg
Wyrobione ciasto

Wyrastanie

Wyrobione ciasto odstawiamy w ciepłe miejsce (25C-27C) na godzinę.

Po tym czasie, lub trochę wcześniej (zależy od sprawności piekarnika) odpalamy piekarnik aby się nagrzał.
Ciasto wywalamy na omączony blat i formujemy bochenek, który umieszczamy w koszyczku do wyrastania na 1 godzinę. Zauważyłem że ostatnio preferuję koszyczek podłużny owalny, ale równie dobrze chleb może być okrągły.

Jak już wspomniałem, w koszyczku chleb wyrastać powinien około 1 godziny.

Pieczenie

Piekarnik ustawiamy na temperaturę 250C.

Dalej jak zwykle ;) Posypujemy mąką deskę/łopatę i wywalamy, a raczej delikatnie wysypujemy zawartość koszyczka na deskę/łopatę. Ja robię to tak, że nakrywam ciasto łopatą, przewracam dogóry nogami, tak że mam na wierzchu łopaty koszyk z ciastem obrócony do góry dnem.

Nacinamy, w tym chlebie nie jest to konieczne, żyletką wierzch bochenka. Delikatnie parujemy piekarnik (pryskamy ścianki piekarnika spryskiwaczem lub wrzucamy na dno 5-10 kostek lodu) po czym ładujemy zawartość deski/łopaty do środka.

Pieczemy w temepraturze 240C-250C 15 minut. Obniżamy temperaturę do 230C i pieczemy dalej przez kolejne 25 do 30 minut.

Wyjmujemy z piekarnika i odstawiamy na kratkę.

UWAGA tego chleba nie wolno kroić przed pełnym wystygnięciem. Miąższ ze względu na dużą ilość mąki razowej musi się w pełni ustabilizować, co zajmuje mu nawet 12 godzin.


2018-02-16 16.02.25-1.jpg
Gotowy wypiek

Smacznego :) Niestety zdjęcia kromki jeszcze wkleić nie mogę, bo chleb właśnie "wyszedł" z piekarnika ;)



EDIT: Obiecany obrazek kromki ;) Miąższ jest lekko wilgotny i pełen zdrowych otrębów czyli błonnik i minerały. Pyszny.


2018-02-17 13.12.28.jpg

Sort:  

chleb to polska specjalność, nigdzie nie ma takiego jak w PL

To prawda. Coraz ciężej jednak trafić na prawdziwy chleb, zrobiony z sercem. Dużo masowej produkcji, której efekty przypominają bezsmakową masę mączną o terminie przydatności 12 godzin od zakupu.

Ze świeżutkim masełem.... pycha. I z mlekiem. Chrupiąca skóreczka omnomnomommniam

nie rob mi smaka:)

Za późno, już zrobiłam....

Smacznego :)
Czekam na tą kromkę ;)

Tak kromka będzie, ale jutro ;) byłem teraz na rowerze i tak się zajechałem, że nie mam siły żeby nóż podnieść :D

Ok :)
Jak jutro będziesz dodawał kromkę tego pięknego chleba to dodaj też tag #pl-chleb proszę. Jeżeli nie chcesz zmienić któregoś z tagów których użyłeś to nie zapomnij o #pl-chleb przy kolejnym wpisie.
A teraz odpoczywaj :)

Chyba mi zabrakło miejsca na tagi już :)

Widziałam :) Ale padła taka propozycja dla chlebów więc Ci ją przekazałam. Żeby nie tagować "chleb" tylko "pl-chleb, jako podtag dla #pl-kuchnia. Takie miejsce dla chlebów na #polish.

Jakoś nie czuję takiej potrzeby, tym bardziej że już sama konstrukcja pl-cośtam jest na tyle mało intuicyjna, że raczej ciężko jest domyślić się istnienia takiego taga komuś nowemu, przez co zasięg takiego posta jest po prostu zerowy. Następnym krokiem będzie pl-chleb-razowy pl-chleb-drozdzowy pl-chleb-na-zakwasie? Marnowanie miejsca na tagi według mnie. Jakby był no-limit i byłoby to tak jak w innych platformach, że tag jest elementem artykułu to ma jakiś tam sens.

Nie jest dobrze... Po takich wpisach robię się głodny :)

:) Dla mnie to wręcz przeciwnie - jeżeli mój post tak działa to jest BARDZO dobrze ;)

kurcze az slinka leci ....

jaka jest różnica między pl-steem i polish? brakuje jeszcze pl-chleb :) albo chleb chociaż :P

wincyj tagów ! :D
serio nie wiem, widziałem gdzieś u kogoś pl-steam i myślałem że to może nowy jakiś z nurtu pl-*

normalnie pachnie to zdjęcie :)