Lokalne cmentarne trendy

in #polish4 years ago (edited)

IMG_5575.JPG

Byłem w niedzielę na Cmentarzu Rakowickim, aby odszukać grób Stanisławy Dowgiałłówny - pierwszej w historii prezes Związku Polaków w Łotwie a także pierwszej studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego (w czasach, gdy kobiet na studia z zasady nie przyjmowano). Dziś poszedłem zrobić kilka zdjęć, bo przedwczoraj miałem przy sobie tylko kamerę sferyczną i telefon.

IMG_5589.JPG

IMG_5592.JPG

IMG_5597.JPG

IMG_5599.JPG

IMG_5587.JPG

Przy okazji rozejrzałem się nieco po cmentarzu w poszukiwaniu podobnych nagrobków. Niedzielne poszukiwania i ukryta tabliczka niezlokalizowana przez pracowników cmentarza skłoniły mnie do postawienia tezy badawczej, że grób Stanisławy Dowgiałłówny ma w sobie wpływy inflanckie. Uświadomiłem sobie, że takie umiejscowienie tabliczki (u nasady ramy) spotkałem do tej pory chyba tylko na cmentarzu katolickim w Dyneburgu. Przykład (jeden z wielu) poniżej.

IMG_8772.JPG

Możliwe więc, że jest to jakiś specyficzny inflancki styl... Ale to tylko teza. Ktoś może kojarzy u siebie na cmentarzu podobne groby? Ja w każdym razie na Cmentarzu Rakowickim drugiego takiego jeszcze nie znalazłem.

Na koniec kilka zdjęć. Swoją drogą polecam to miejsce. Piękne nagrobki, sporo zieleni, spokój...

IMG_5569.JPG

IMG_5602.JPG

IMG_5573.JPG

IMG_5606.JPG