You are viewing a single comment's thread from:

RE: CHRZEŚCIJAŃSTWO, NAUKA, EUROPA I NASZA PRZYSZŁOŚĆ. Część #1.

in #polish7 years ago (edited)

Blockchain Steema jest w pewnym sensie owocem nauki, a równocześnie połączyła Nas wiara. Ja wierzyłem, że ktoś przeczyta mój artykuł, że w lesie uda mi się złapać zasięg internetu, a mój laptop będzie działał. Ty wierzyłeś, że znajdziesz tu coś interesującego, może czegoś się dowiesz, zaspokoisz swoją ciekawość i Twoje narzędzia również zadziałają.

Zgadzam się konkluzją, ale inaczej bym sformułował ten przykład. W moim rozumieniu religia/moralność/wiara wyznacza cel działania, a nauka dostarcza narzędzi do implementacji tych celów. Steem (i w generalnie blockchain) powstał ponieważ wcześniej zaistniała potrzeba na tego rodzaju medium. A skąd się wzięła ta potrzeba? Potrzeby tego rodzaju biorą się z systemów wartości, a to już domena religii/moralności/wiary, nie nauki.

Więc religia/moralność/wiara nie jest mi potrzebna żeby wierzyć że Steem zadziała. Ona jest mi potrzebna żebym mógł wiedzieć, że Steem jest mi potrzebny. Że jest czymś dobrym i pożądanym, czymś wartym mojej uwagi.

Religia/moralność/wiara jest generatorem systemu wartości, czyli pewnego rodzaju filtrem na rzeczywistość, o którym poprzednio pisaliśmy. Bez tego filtra byłbym całkowicie bezradny w wyborze milionów opcji dla mojego postrzegania i działania.

Sort:  

Bardzo ciekawe sformułowanie, jak najbardziej istnieje tu pełna dowolność, fragment, który przytoczyłeś ma być właśnie takim trochę kluczem, prostym przykładem tej "wiary", czasami nie potrzebnie utożsamianej tylko i wyłącznie z religią. Ja podałem przykład z "niższej półki", takich najprostszych rozmyślań, a Ty ten sam przykład podniosłeś poziom wyżej, opierając się na wyższym celu naszego postępowania, bardzo fajnie to wyszło!

Teraz widzę, że implicite też o to zahaczyłeś pisząc:

Ty wierzyłeś, że znajdziesz tu coś interesującego, może czegoś się dowiesz, zaspokoisz swoją ciekawość i Twoje narzędzia również zadziałają.

Żeby móc dokonać wartościowania ("coś interesującego") potrzebny jest system wartości, ergo religia/moralność/wiara. Mógłbym się interesować liczbą pikseli na ekranie albo dokładnym określeniem koloru sufitu ale w zamian wybrałem przeczytanie twojego tekstu. Więc zadziałał system wartości.