Podpiwek

in #polish2 years ago



W raporcie z Królestwa Bez Kresu z dnia 28 stycznia AD 2022 pojawiła się wzmianka o przyniesieniu przeze mnie podpiwku. Postanowiłem zatem poświęcić mu krótki wpis.

Jeżeli ktoś jeszcze nie wie, to podpiwek jest napojem bezalkoholowym1 wytwarzanym w drodze fermentacji słodu lub kawy zbożowej (której istotnym składnikiem jest zresztą słód), często z dodatkiem chmielu. Wyrabiano go w Polsce od dawna, a jak wynika z wniosku opublikowanego w domenie rządowej, istotnym momentem w historii tego napoju było uruchomienie przetwórni cykorii „Ferd.Bohm et Comp.” we Włocławku.

Pierwszy raz o istnieniu czegoś takiego jak podpiwek (i pokrewny mu kwas chlebowy) dowiedziałem się od bywalców pewnego forum internetowego, gdzie udzielałem się, będąc studentem. A gdy kiedyś przyniosłem Podpiwek Warmiński (wyrób olsztyńskiego Browaru Kormoran) do domu rodzinnego, usłyszałem od taty, że babcia na Suwalszczyźnie też robiła, głównie w okresie wielkanocnym.

Pierwszy raz podpiwek robiłem kilka lat temu, korzystając z gotowej mieszanki suchych składników sprzedawanej pod znakiem „Podpiwek Kujawski”. Był dobry, ale z mieszanki uzyskiwało się 5 l, a nie miałem kogo tym obdzielić.

Teraz skorzystałem z pierwszego lepszego przepisu znalezionego w Internecie. Oczywiście potrzebowałem składników. Suszony chmiel kupiłem dużo wcześniej na stoisku z różnymi ziołami i przyprawami na Jarmarku Jarosławskim (o którym wspominałem w mojej relacji z Jarosławia). Będąc przekonany, że potrzebuję słodu, zacząłem szukać kawy zbożowej mającej w składzie tylko zboża. Ostatecznie skorzystałem z kawy zbożowej rozpuszczalnej posiadającej w składzie 90% ekstraktu zbóż i 10% kawy rozpuszczalnej. Dopiero później doczytałem, że cykorii nie należy się bać (mowa o niej w zalinkowanym powyżej wniosku).

Po dwóch warkach jestem zadowolony z wyniku. Pierwsza była o połowę mniejsza i byłem zaskoczony, jak szybko ją wypito.

Dla chętnych mam następujące rady:

  1. Najlepsze do takich rzeczy są butelki zamykane na sprężynę.
  2. Lepiej nalać płyn nieco poniżej 3/4 wysokości butelki niż  nieco powyżej.
  3. Nie należy się przejmować tym, że po pierwszej dobie nie widać gazu. Pojawi się w większej ilości po drugiej. Jeżeli ma się jednak wątpliwości, czy się nie zabiło drożdży przez wsypanie ich za wcześnie, można potrząsnąć butelką i zobaczyć, czy zawartość się spieni.
  4. Gaz, zwłaszcza po drugiej dobie, najlepiej upuszczać w wannie lub brodziku prysznicowym. Idealne byłoby pomieszczenie z glazurą na suficie.
  5. W każdej warce jest co najmniej jedna butelka, z której podpiwek chce uciec. Zwykle jest to taka z płynem z okolic dna garnka.

Na zdrowie!


1 Podpiwek zawiera śladowe ilości alkoholu, jednak powinien łapać się na wynikający z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi limit 0,5% alkoholu wg objętości.

Sort:  

Congratulations @szmulkberg! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s):

You made more than 100 comments.
Your next target is to reach 200 comments.
You got more than 100 replies.
Your next target is to reach 200 replies.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Check out the last post from @hivebuzz:

Feedback from the March 1st Hive Power Up Day
Our Hive Power Delegations to the February PUM Winners
Support the HiveBuzz project. Vote for our proposal!