Dziennik ogrodnika - Podsumowanie Moich Prac + Pomysły na Przyszły Sezon

in #polish8 months ago

Z dniem dzisiejszym publikuję ostatni Dziennik Ogrodnika w tym sezonie i prawdopodobnie ostatni na koncie @szymonwsieci, ponieważ doszedłem do wniosku, że trzeba rozdzielić pewne treści na poszczególne kanały/konta. Tak więc jeżeli na wiosnę wrócę na MDK to dziennik będzie już publikowany na profilu @zielona-donica, który jest już przygotowany na #dBlog i czeka na swoje #introduceyourself.

Ok, ale do konkretów związanych z tym wpisem. Ostatnio nic nie publikowałem, ponieważ byłem na urlopie, który przymusowo musiałem wypełnić, tak więc zająłem się innymi sprawami w tym czasie i odłożyłem publikację na później. W każdym razie na zakończenie mojego urlopu i umowy wiążącej mnie z Młodzieżowym Domem Kultury przygotowałem dla dyrekcji prezentację na 110 slajdów (i tak mocno ją skracałem, 😅 nie poruszając kilku tematów) z podsumowaniem moich prac oraz z pomysłami na dalszą realizację od wiosny.

Pisząc ten wpis, doszedłem do wniosku, że opublikuję prezentację w formacie wideo dla osób, które miałby ochotę ją przejrzeć w całości. Niestety prezentacja nie posiada ścieżki dźwiękowej ani mojego komentarza do niej.

Dlatego postaram się dodać w miarę zwięzły opis prezentacji.

W prezentacji przedstawiłem moją rolę jako ogrodnika przez czas, jaki tam spędziłem wymieniając poszczególne zagadnienia:

  • Projektowanie i Uprawa: Zajmowałem się planowaniem i realizacją projektów ogrodniczych, dbając o różnorodność roślin oraz estetykę kompozycji.
  • Rozwiązywanie Wyzwań: Aktywnie reagowałem na wszelkie wyzwania, jakie pojawiły się podczas pracy, szukając kreatywnych rozwiązań w celu utrzymania ogrodu w doskonałej kondycji.
  • Pielęgnacja Roślin: Monitorowałem codzienny wzrost, dbałem o nawadnianie, nawożenie i zwalczanie szkodników, zapewniając optymalne warunki dla zdrowia roślin.
  • Eksperymenty i Innowacje: Wprowadzałem nowe gatunki roślin, testowałem różne metody pielęgnacji oraz eksperymentowałem z innowacyjnymi technikami ogrodniczymi.
  • Recykling w Praktyce: Działałem również na rzecz zrównoważonego zarządzania odpadami, kładąc szczególny nacisk na praktyki recyklingu. Moje zaangażowanie przejawiało się w tworzeniu nowych struktur i elementów ogrodu, takich jak altany czy sztuczna studnia, wykorzystując do tego materiały pochodzące z recyklingu. Przez budowę różnorodnych elementów ogrodu, korzystając z pozyskanego drewna i przetworzonych opon, starałem się nie tylko promować, ale także w praktyce wprowadzać zasady zrównoważonego i ekologicznego podejścia do ogrodnictwa.

W prezentacji poruszyłem również temat nadmiernego wykaszania trawy, erozji gleby oraz nadmiernie wydawanych na to środków.

Cele i pomysły na przyszły sezon

W tej części prezentacji skupiłem się na najbardziej realnych do wykonania projektach na przyszły sezon.

  • Letnia czytelnia
  • Projekt Krokus 2.0
  • Skalniak
  • Drzewko niskopienne na wyspie cieplnej
  • Spożytkowanie wierzby energetycznej
  • Zielone ściany
  • Kreatywne śmietniki
  • Kreatywne doniczki
  • Nowe Ławki
  • Oczko wodne

Jak to wszystko Sfinansować? Wykonać? Utrzymać?

W tej części prezentacji zaproponowałem rozwiązania dotyczące finansowania prac ogrodowych, wykonania i jego utrzymania. Jak się zapewne część z was domyśla w finansowaniu poruszyłem temat crowdfoundingu i założonej w to lato Zrzutki na portalu Zrzutka.pl. Moim celem jest ją kontynuować i ruszyć ze sporą kampanią w mieście w okresie przedwiośnia co uważam za strategicznie najlepszy okres.

Co do tematu wykonywania prac i utrzymywania ogrodu w dobrej kondycji to moimi głównymi pomysłami są prace społeczne skazańców (zdarza się, że do MDKu trafiają ludzie skazani na prace społeczne, co daje nam tanią siłę roboczą) oraz większe zaangażowanie lokalnej społeczności tak, aby Ogród MDKu był utożsamiany w mieście z Ogrodem Społecznościowym. Czy inicjatywa ogrodu społecznościowego się przyjmie to się okaże z czasem.

Ogród to cały ekosystem!

Na koniec prezentacji zasugerowałem dyrekcji, że ogród to bujny ekosystem, a nie sama trawa, która w dodatku jest nadmiernie wykaszana, co prowadzi do jej palenia i erozji gleby... Wszystkie slajdy są w prezentacji, tak więc zachęcam ją przejrzeć.

Ponadto mam nadzieję, że moja przygoda z prowadzeniem tego dziennika była dla was czytelników równie interesująca co i dla mnie samego tak więc mam nadzieję, że się jeszcze "zobaczymy" w tej serii wpisów na profilu @zielona-donica 🌼🌺🌷🌹

.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.

Jeżeli podoba Ci się to, co robię w Ogrodzie Młodzieżowego Domu Kultury, możesz wspomóc "Ogrodowe Rewolucje"symboliczną złotówką, poprzez portal https://zrzutka.pl/k5yub8 gdzie zbieramy fundusze na materiały takie jak:

  • ziemia parzona (w ilości +20 ton!)
  • kora drzewna
  • nowe rośliny np. skalniaki
  • nawozy
  • narzędzia takie jak świder glebowy
  • kamienie ozdobne
  • kamienie podsypkowe
  • itp. przedmioty i rzeczy, które pomogą nam w dalszych pracach.

Za wszystkie ewentualne datki serdeczne Bóg Zapłać!

Do zobaczenia w kolejnym Dzienniku!