Pražský staroměstský Mariánský sloup

in #prag4 years ago

Tak jsem se na něj byl konečně podívat... Chtěl jsem si už taky zase udělat nějaký ten zářez do #aroundworld... Tak dnes mi na to vybyl čas. A vzal jsem si na cestu samozřejmě foťák foťák.

Dnes jsem chtěl doslova "nastřílet" pár fotek. Doma se na ně podívám a na jejich základě zkusím na svoje poměry fotku uměleckou.

Dnes jsem si vybíral pozadí a pozoroval počasí. Fotil jsem kolem 13.hodiny. Když nic jiného, vidíte, kolik je tou dobou na hlavním turistickém bodu Prahy turistů...

P1120627.JPG
Přicházím od Celetné ulice a obcházím sloup proti směru hodinových ručičeek. Takhle vypadá se Staroměstskou radnicí. No...

P1120630.JPG
Takhle je to asi nejsprávnější... Pannu Marii zabírám aspoň trochu zepředu. Zleva Dům U Kamenného zvonu, Týnský chrám. Eh...

P1120631.JPG
A co takhle s Husovým pomníkem, Palácem Kinských a dalšími domy? Hm hmhmh...

P1120632.JPG
Mariánský sloup je taková vertikála, Husův pomník horizontála... Když ho L.Šaloun tvořil, tak bral na Mariánský sloup ohled. Bez něj Husův pomník nevynikne... Tak tam ještě nějak zakomponuji Chrám sv.Mikuláše. Chtělo by to víc roztrhat mraky vlevo...

No, vůnec jsem si nehrál na detaily. Nelehal jsem si pod sloup a nezabíral Marii Pannu zdola... Nehrál jsem si s tím, že leží na vyznačeném poledníku... Příště.

Jak víte, nebo se můžete všude dočíst, sloup byl vztyčen roku 1650 jako dík Panně Marii za záchranu Prahy před Švédy v roce 1648. Nábožensky pro mě osobně důlžitý není. My, evangelíci, mariánský kult nedržíme. Tedy nic proti Marii, matce Boží...

Umělecko-kulturně to ale byla důležitá stavba. Měla na náměstí důležitou roli, spoludotvářela jej. Rozhodně bych se stržením nesouhlasil... No jo, anarchisti...

Na druhou stranu je lepší, když se boří pomníky, než když se věší na lucerny lidé. V tomhle ohledu byla česká revoluce z roku 1918 velmi sametová, chete-li holubiččí... Byla-li to revoluce. Tedy, společenský zvrat to byl. Ale c.a k.úřady jaksi spolupracovaly... Což u revolucí nebývá. Byla to taková revoluce v mezích zákona.

I tak doufám, že jedna, maximálně dvě, revoluce za lidský život stačí. Osobně bych se spokojil jen s tou jedinou, co jsem v roce 1989 zažil...
krakia.png