انواع فعالیت‌های ورزشی و تأثیر آنها بر سلامتی

in #science6 years ago

تردیدی نیست که فعالیت‌های ورزشی می‌تواند تأثیر بسزایی در حفظ سلامت و آمادگی جسمانی داشته باشد. بر عکس، سبک زندگی نشسته و بی‌تحرک تأثیر مخربی بر سلامتی دارد و باعث بروز انواع بیماری‌های خطرناک، مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، و امثال آن، می‌شود.

برای اینکه بهتر بتوانیم از فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی برای حفظ تندرستی خود بهره بگیریم، لازم است که با انواع ورزش‌ها و تأثیرات مختلف آنها آشنا باشیم.

Exercise
Image credit: The Telegraph

به‌طور کلی، فعالیتهای ورزشی انواع مختلفی دارد، مانند پیاده‌روی، دو، شنا، وزنه‌برداری، و امثال آن، ولی در مجموع، تمام این فعالیت‌ها را می‌توان به سه نوع اصلی تقسیم‌بندی کرد. برنامه‌ی ورزشی خوب برنامه‌ای است که شامل ترکیبی از تمام سه نوع فعالیت‌های ورزشی باشد.

دسته‌ی اول فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌هایی هستند که برای بهبود وضعیت قلبی-عروقی مؤثر هستند. ورزش‌های قلبی موجب تقویت قلب و ریه و گردش خون می‌شوند، و در برخی از افراد برای کاهش وزن نیز مؤثر هستند. این گونه ورزش‌ها ورزش‌هایی هستند که ضربان قلب را به حد مشخصی که بستگی به سن و وزن و سلامتی فرد دارد، می‌رسانند. شایع‌ترین انواع فعالیت‌های ورزشی قلبی شامل دویدن، ورزش‌های آیروبیک، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، بالا رفتن از پله، و امثال آن هستند. البته اسکیت، اسکی، هنرهای رزمی، تنیس، و سایر ورزش‌هایی هم که موجب افزایش ضربان قلب می‌شوند، در این دسته واقع می‌شوند.

ورزش‌های افزایش دهنده قدرت و تحمل عضلانی ورزش‌هایی هستند که موجب قوی‌تر شدن عضلات می‌شوند و استقامت بیشتری به فرد می‌دهند، یعنی فرد می‌تواند فعالیت را مدت طولانی‌تری انجام دهد. این کار سبب می‌شود که انجام فعالیت‌های روزانه راحت‌تر شود هید و احتمال اینکه به فرد آسیب برسد، کمتر خواهد بود. بسیاری از افراد در رابطه با تقویت قدرت عضلانی به فکر وزنه‌برداری می‌افتند، ولی ورزش‌های دیگری نیز برای افزایش قدرت عضلانی وجود دارند. انواع شایع آن شامل دراز و نشست، شنا، و استفاده از دستگاه ناتیلوس، کش‌های قدرتی، و وزنه‌های آزاد هستند.

سومین دسته از فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌هایی هستند که انعطاف‌پذیری شما را افزایش می‌دهند و موجب بیشتر شدن دامنه‌ی حرکت مفاصل می‌شوند. این‌گونه ورزش‌ها نیز موجب تسهیل فعالیت‌های روزمره می‌گردند و احتمال آسیب رسیدن به بدن را کمتر می‌کنند. ورزش‌های کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری انجام می‌شود. البته حرکات موزون، یوگا، و هنرهای رزمی نیز در این دسته واقع می‌شوند.