#tematydne Knihy

in #tematydne4 years ago

Knihy, to je téma, o kterém by se daly napsat knihy. Můžete psát o knihách, které vás ovlivnily. Můžete psát o knihách, kterými jste se ovlivnit nenechali. Můžete psát o knihách, které jste dostali jako vytoužený dárek. Můžete psát o knihách, které jste dostali místo vytouženého dárku. Můžete psát o vkladních knížkách, šekových knížkách... myslím, že v knižním tématu se může realizovat každý.

source: publicdomainpictures.net

Já jsem tak trochu knihomol. Tedy už to sice není, co to bývalo, dvě knížky týdně byla norma, ty tenké jsem dával za večer. Teď mám méně času a víc zájmů, tak už čtu méně. Pořád si ale myslím, že jsem nadprůměr.
Zhruba před nějakými šesti - sedmi lety jsem si koupil první elektronickou čtečku. Tehdy jsem totiž dojížděl poměrně daleko do práce, víc jak hodinu denně jsem strávil ve vlaku, a jak lépe strávit ten neproduktivní čas, než četbou. A je lepší s sebou tahat desetidekovou tenkou čtečku, než půlkilovou bichli.
Přiznám se, že jsem s nákupem čtečky váhal. Přece jenom, říkal jsem si, kniha je kniha. Ale nakonec jsem neodolal, a jediné, čeho jsem pak litoval, bylo, že jsem si e-inkovou čtečku nekoupil dřív.

Když si koupíte čtečku, budete vzápětí řešit úlohu, kde sehnat e-knihy. První cesta je běžný nákup v e-shopu. Tato cesta uspokojí ty, co si potrpí na legálnost svého počínání, v nabídce máte nejčerstvější novinky, na druhou stranu, tyto knihy stojí peníze a jsou lidé, kteří dávají peníze za knihy neradi.

Druhá cesta k e-bookům je sice taky legální, ale - řekněme - na hraně. Totiž největší knihovnou u nás je uloz.to, případně jiná úložiště - pro cizojazyčné knihy třeba http://b-ok.org/. Jak jsem se zmínil, i tato cesta je legální pro ty, co stahují, ale už ne pro ty, co knihy na tato úložiště vystavují.

A ještě se zmíním o třetí cestě, kterou jsem nějakou dobu využíval. Totiž existuje elektronická knihovna pro nevidomé a slabozraké. Tito lidé prakticky jiné knihy číst nemohou - můžou číst buď elektronicky s velkým zvětšením, nebo pomocí hlasového syntezátoru. No a taková knihovna potřebuje mnoho dobrovolníků, samozřejmě vidících, kteří budou pomáhat tyto knihy jednak skenovat a převádět do elektronické podoby, a jednak spoustu korektorů, kteří ty digitalizované knihy čtou a opravují. A jako korektor vlastně spojujete příjemné s užitečným - čtete knihy pro své potěšení, a zároveň je opravujete pro potěšení jiných. A kromě toho, za určitý počet zkontrolovaných knih máte nárok na stažení nějakého počtu knih pro vlastní potřebu.

Jsou i jiné cesty, jak přijít k e-knihám. třeba některé knihovny už e-knihy i půjčují. Osobně si myslím, že papírových knih bude ubývat. V tomto ohledu já nostalgií netrpím. Pokrok nezastavíš, a tak, jak nám v automobilu nechybí vůně koňského potu a klapot kopyt, tak mi ve čtečce nechybí vůně a šustot papíru.

Četbě zdar!

Sort:  

Hezké téma. Knihy mám rád, i když je v poslední době dost zanedbávám...