Lež má krátké nohy

in #tematydne6 years ago (edited)

!!!! Na začátek chci jen říci, že pokud nemáte rádi dlouhé texty a nechce se vám to číst, tak aspoň sjeďte dolů a zapojte se do malé hry, co jsem si pro vás připravila, děkuji 😊 !!!

Nemám ráda lež. A vážně nerada lžu. Když se mě někdo zeptá na otázku, na niž nechce slyšet mou upřímnou odpověď, většinou raději mlčím, nechám za sebe odpovědět přítele, či se v rychlosti pokusím vymyslet takovou odpověď, aby nebyla vyloženě urážlivá či zraňující, ale přesto pravdivá.

Když jsem třeba na návštěvě u někoho, čí vkus se mi absolutně nezamlouvá, a někdo se po mě dožaduje mého názoru, najdu si něco, co se mi přeci jen líbí, a řeknu například: „Krásně vzdušný prostor.“ Jen abych nemusela zradit samu sebe a lhát. Každý máme jiný vkus a já netvrdím, že ten jejich je špatný. Jen je prostě v tomto případě zbytečné druhým ubližovat vyjádřením mého názoru, který se neshoduje s tím jejich. Samozřejmě ještě závisí na tom, o koho se jedná. Jestli jsme na návštěvě u člověka, kterého by jakákoliv kritika zranila, nebo kamaráda, u kterého vím, že snese jakoukoliv pravdu.

Ani já nejsem bezchybná a lhala bych vám, kdybych tvrdila, že jsem v životě nelhala. Ale přesto, když to jde, snažím se lži vyhnout. Nejde mi o nějakou morálku či názor okolí, jde mi o mé vnitřní vědomí a svědomí. Když jsem nucena lhát, připadám si strašně blbě, jako bych zradila samu sebe. Vlastně mi ani tolik nevadí lži ostatních (samozřejmě závisí na typu lži, některé vyloženě nesnáším), více mi vadí ty situace, ve kterých mě ostatní tlačí do kouta, a ještě mi našeptávají, abych lhala.

Lež k životu, ať už chceme, nebo nechceme, bohužel patří. Už od dětství nám přeci rodiče lhali o existenci Ježíška a dalších věcech. Společnost je zčásti založená na lži. Kdo ví, kolik věcí není pravdivých a my jim stále mylně věříme.

Měla jsem na střední škole kamarádku, která docela často lhala. Na začátku jsem si toho nevšímala, ale později jsem to začala vnímat. Nevím, jestli to bylo záměrné, nebo svým lžím věřila, ale prostě mě to začalo docela štvát. I když lhala o maličkostech. Chodily jsme spolu na diskotéky, bylo nám asi 17, já miluji tancování, takže mi nedělalo problém naběhnout na parket a předvádět tam bláznivé kreace, na které by si žádný jiný střízlivý člověk netroufnul. No, a v tom byl ten problém. Nikdo nám nechtěl věřit, že jsme střízlivé, a to, že ona tvrdila, že jsme se ožraly jako prasata, má slova ještě podlamovalo. A přitom já jsem se alkoholu v té době téměř ani nedotkla. Když už, tak jsem ho pila na rodinných oslavách, ne na diskotékách. Na zábavu mi stačila hudba. Nejsem typ člověka, co by byl rád středem pozornosti, ale u tancování jsem se nikdy nestyděla, takže mi nevadilo, když na mě civěli okolní lidé.

Její lži pokračovaly i na vysoké škole, kdy jsem s ní bydlela, takže jsem viděla, jak se na jednotlivé zkoušky učila. Třeba od rána do večera, nedala to na první pokus, ale až na druhý, ale když se jí na to pak někdo zeptal, tvrdila, že jí na to stačil jeden den a dala to napoprvé. Nestačila jsem se tomu divit, ale „její pravdu“ jsem jí nevyvracela.

Někdy jsem si říkala, zda svým pravdám vážně nevěří. Lidský mozek je tak zvláštní. Občas pochybujeme, zda se něco opravdu stalo. Vymysleli jsme si to, stalo se to, nebo to bylo jinak a jen si s námi pohrává vlastní mysl?

Věřím tomu, že někteří lidé nelžou záměrně. Jen jim selhává paměť. Nebo si svou pravdu vsugerovali. Tím pádem věří tomu, že nelžou.

Oceňuji lidi, kteří dokáží říct pravdu, ač se ji ostatní bojí vyslovit, ba na ni jen pomyslet. Slyšet říkat někoho pravdu je děsně osvěžující a já hned takového člověka začnu mít téměř bezdůvodně ráda. Samozřejmě je rozdíl mezi pravdou a tím, když je někdo na druhého záměrně zlý a škodí mu svými – ač pravdivými – slovy. Pravda dokáže být krutá. A někteří lidé na ni nejsou připraveni.

!!! HRA !!!
Každopádně dneska jsem se vám rozhodla zalhat (chápejte, jak moc jsem se musela přemáhat). Připravila jsem si pro vás malou hru, převzatou ze zahraničí. Jmenuje se 10 pravd a 1 lež. Níže je 11 tvrzení o mně. 10 je pravdivých. Mezi nimi se ukrývá 1 lež. Dokážete ji najít? Vím, že mě neznáte, ale o tom to je. Zkuste si tipnout, který bod není pravdivý.

  1. Nikdy jsem si nezapálila cigaretu.
  2. V dětství jsem měla 8 dioptrií. Dnes brýle ani kontaktní čočky nenosím.
  3. Nikdy jsem neměla nic zlomeného, ani jsem neležela v nemocnici (kromě mého narození).
  4. Už pár let dědím a nosím oblečení po dceři (té je nyní asi 12 let) své sestřenice (té je asi 40 let).
  5. Nikdy se se mnou nikdo nerozešel. Já jsem ta, co láme srdce.
  6. Nesnáším žížaly. Připadnou mi strašně nechutné. Nikdy bych se jich nedotkla.
  7. Nikdy jsem nestála na lyžích.
  8. Ačkoliv jsem z Jižní Moravy, tak nemám ráda víno.
  9. Mé oblíbené hračky v dětství byli mimo jiné i živí mravenci.
  10. Nikdy jsem nebyla v Polsku.
  11. Do svých asi 20 let jsem nepoužila řasenku.

Během týdne zveřejním v článku, co byla lež. Nedokážu přesně říci kdy, nechci vám lhát 😉 Do té doby, než článek vyjde, můžete tipovat.

Téma pro tento týden je Lež a její kamarádka Pravda. Můžete psát o tom, jak nám lžou média, jak jste zalhali a cítili jste se dobře (nebo naopak špatně). Kdo vás lží zranil, rozesmál (třeba děti) apod. Můžete taky udělat svou vlastní verzi hry 10 pravd a 1 lež. Klidně těch pravd uveďte méně, nebo naopak více. Je jen na vás, jak téma pojmete 😊

Trošku se ztrácím v tom, kdo už téma týdne navrhoval. Chtělo by to nějaký seznam s výpisem lidí a témat, co už tu byla (témata si zatím pamatuji, ale kdo je navrhl? V tom plavu) :D Každopádně žezlo nyní předávám @hairyfairy

road-sign-464651_640.jpg

Sort:  

Teda těžké to odhalit :) A mám občas podobné pocity. Přemýšlím jak říkat pravdu a přitom nezranit, ale není to jednoduché. Zatím občas nějakou lež taky vypustím. A ta hra, velmi jsem váhala, ale vybírám tohle:

Nikdy se se mnou nikdo nerozešel. Já jsem ta, co láme srdce.

Jo, je to těžké s tou pravdou. Člověk tak nějak neustále svádí vnitřní boj.
Jinak děkuji za tip :)

Taky tipuju tu pětku. Že ti tu ale věříme, což? ;)

Jste ale důvěřivci :) Děkuji za tip :)

Tak to vypadá na další otočku pro můj mozkový závit.
Otázka k tomu seznamu by bylo, kdo by ho udržoval a tak. Nicméně stejně jednou začne někdo podruhé. Tím bych se zas tak netrápil. Možná by se účastníci při přidání postu do tématu mohli připsat sebe jako potvrzení o zařazení do nominace na volbu tématu. Možná se to jen zbytečně zesložiťuje. Nebo prostě jen vybírat z těch, kteří se zůčastnili poslední týden. Někdo to rozlouskne.

Jako lež vybírám bod 4. Myslím si to z prostého důvodu. Jistě budeš starší než dcerka sestřenice a navíc oblečení náctiletých nemívá dlouhou životnost.

Asi nad tím nebudu přemýšlet a zamotávat to :D Nějak to s tím seznamem dopadne. To s vybíráním těch, kdo se účastnili poslední týden by ale nebyl špatný nápad. No, uvidíme, jak to bude pokračovat.
Jinak děkuji za tip, uvidíme, zda jsi na to kápnul, nebo ne :)

Lež bude bod 9. - mravenci. O tom není zmínka v tvém článku o dětství :-))) To by tam určitě nechybělo :-)

Děkuji za tip :) V týdnu se dozvíš, zda se ti povedlo najít lež, nebo ne :)

Jsem zvědav :-)

Lez je velice komplikovana, protoze se casto jedna taky o osobni emocionalni pocit. Ja se s tebou shoduji tim, ze se snazim rikat pravdu a nikoho tim neurazit. Ale je tezke. Ten, kdo lze, se urazit nemuze a nas jiny nazor na urcite veci nemusi byt lez, jenom nazor. O tom by se dalo hodne dlouho filozofovat. V kazdem pripade jsem presvedcena, ze kdyz rikas "pravdu" s pocitem pomoct, nebo udelat dobre, muze ti byt jedno, jak to kdo vezme. To je casto moment nebo ton, ktery ten druhy muze spatne pochopit s vec sklouzne do negativu stejne.

Děkuji za komentář :) Říkat pravdu a nikoho tím nezranit je téměř nadlidský úkol.

Lež by mohla být hned pod č 1, podle mě si cigaretu jednou za život zapálí každý, nebo alespoň skoro každý, aby ochutnal proč to ti druzí vlastně dělají.

Děkuji za tip :) Možná jsem si ji zapálila, možná ne, v jednom z následujících dní to prozradím :)

bod číslo dva je lež

Děkuji za tip :)

Netuším, na kolik je dnešní medicína vyspělá, ale ze sleponě, co má 8 dioptrií, se dostat na úroveň, kdy nepotřebuješ žádné brýle ani nic, mi přijde dost divné. Volím tedy dvojku :D

Jinak je to pěkná hra. Asi ji uspořádám taky :D

Děkuji za tip :) V jednom z následujících dní odtajním, zda jsi na to kápla, nebo ne :)
Jinak když ji taky uspořádáš, budu jen ráda :)

Také se přidám se svým tipem. Lež se skrývá pod bodem č. 8. Ale napsat takovouto lež jistě stálo nesmírně mnoho sil, kloubou dolů. ;)

Děkuji za tip :) Už pracuji na článku, kde lež odtajním :)