Ömer Hayyam

in #tr6 years ago

bridge-19513_1280.jpg18 Mayıs 1048'de İran'ın Nişabur kentinde doğan Ömer Hayyam, İbn-i Sina'dan sonra Doğu'nun yetiştirdiği en büyük bilgin sayılır. Matematik, fizik, astronomi ve tıp alanlarında bir çok icadı ve önemli eserleri bulunmaktadır. Ama Ömer Hayyam'ın günümüzde hala popüler olmasının nedeni ise Rubailerdir. Şaraba aşırı düşkün olan Ömer Hayyam'ın Rubailerinden bir kaç dörtlük;

Beni özene bezene yaratan kim? Sen!
Ne yapacağımı da yazmışsın önceden.
Demek günah işleten de sensin bana,
Öyleyse nedir o cennet cehennem?


Öldürmek de yaşatmakta senin işin;
Bu dünyayı gönlünce düzenleyen sensin.
Ben kötüyüm diyelim, kimde kabahat?
Beni böyle yaratan sen değil misin?


Allah'ım bir geçim kapısı açıver bana;
Kimseye minnetsiz yaşamak yeter bana;
Şarap içir, öyle kendimden geçir ki beni
Haberim olmasın gelen dertten başıma.


İçin temiz olmadıktan sonra
Hacı hoca olmuşsun, kaç para!
Hırka, tespih, post, seccade güzel;
Ama tanrı kanar mı bunlara?