Jak optimalizovat své „upvoty“ z pohledu matematika! [část: 1/2]

in #cesky6 years ago (edited)

1 ÚVOD

Už delší dobu se snažím přijít na to, jakým způsobem to tu všechno funguje. Jsem tu třiadvacátým dnem a aktuálně mlčky sleduji, jak si Steemit bere zpět svoji delegovanou část Steem Power (SP). Nějaký čas už tedy balancuji na hodnotě 15 a s váhou mého hlasu limitně blížící se nule leda tak – dámy prominou – nasírám samotné autory.

Ale to není nic nového pod sluncem. Každopádně z otázky, proč vlastně rozdávám prázdné hlasy, snad abych alespoň nějak projevil svůj vděk za snahu, vzrostly otázky další – takové vizionářské.

Až bude mít můj hlas obrovskou váhu, třeba 0,01 $, tak co jako? Lze toho nějak efektivně využít?


Prošel jsem desítky článků a diskuzí, které se danou problematikou zabývají, a bylo to pořád to samé dokola. Byl jsem z toho sice chytřejší, ale nikoliv dostatečně uspokojený. Paradoxně spíše unavený. Připadal jsem si jak zpátky na koleji, kde jsem jednu konkrétní větu našel s menšími kosmetickými úpravami ve třech různých skriptech. Nejhorší na tom ale bylo, že to podstatné neříkala ani jedna z nich. Odpověď jsem našel až v padesát let staré knize, od které evidentně všichni opisovali.

. . .

Až jednoho dne jsem natrefil na skvělého kolumbijského matematika-informatika Juliána Gonzálese (@jga). Prolouskal se kódem Steemitu (HF19) a provedl matematickou analýzu principu rozdělování odměn hlasujícím – kurátorům.

Se svolením Juliána jsem se rozhodl jeho práci převést do českého textu. Nejedná se o zcela doslovný překlad, neboť ten by mohl díky vyšší úrovni Juliánova chápání některým působit vrásky na čele. Originální text jsem pro potřeby snazšího porozumění v jistých místech upravil nebo doplnil o vlastní komentář či upřesňující vysvětlení. Matematická podstata byla zachována. Grafika byla přejata a lehce upravena. Vzorce byly znovu přepsány, případně o pár řádků doplněny.

Kvůli lepší stravitelnosti je článek rozdělen do dvou dílů.
V tomto prvním dílu se dozvíte, jak pracovat s rovnicí pro stanovení kurátorské odměny. V druhém dílu si vše shrneme a též se podíváme na vzorové příklady a jeden speciální případ, ve kterém si ověříme, zda existují situace, ve kterých se vyplatí hlasovat dříve v čase t < 30 minut – existují!


. . .

Tak, přeji Vám hodně trpělivosti, neb hodina matematiky právě začíná. Doufám, že Vám text bude k užitku.

2 NEJEN JULIÁNOVA MOTIVACE

Ohledně odměňování všude koluje mnoho otázek, na které se nám dostává často stereotypních a nekompletních odpovědí. Pokud Vás zajímá, jakou dostanete odměnu za upvotování; zda se vyplatí hlasovat pro příspěvek v kategorii trading (dále trendy příspěvek), anebo naopak pro příspěvek nepopulární; zda je lepší respektovat „pravidlo třiceti“ a hlasovat po třiceti minutách od publikování příspěvku, anebo dříve po 20, 25 či 27 minutách; jak vytěžit z upvotování maximum a obecně, co vše výše odměny ovlivňuje, jste tu správně.

3 ROVNICE ODMĚŇOVÁNÍ KURÁTORŮ

Julián celé vysvětlení zakládá na rovnici, kterou odvodil v jednom z jeho předchozích příspěvků. My její dokazování přeskočíme a budeme ji považovat za pravdivou. Současně upozorňuje, že Steemit vypočítává druhé odmocniny kvůli urychlení pouze zjednodušeně. Toto zjednodušení má na výsledné hodnoty jistý vliv.

Rovnice zní:


kde:

Parametr
Popis
V textu
PT
Výsledná hodnota odměny příspěvku po 7 dnech
Výsledná odměna
P0
Původní (výchozí) hodnota odměny příspěvku před naším hlasováním
Výchozí odměna
P1
Hodnota původní odměny příspěvku navýšené
o váhu našeho hlasu
Navýšená odměna
v
Váha hlasu
Váha hlasu
t
V závislosti na době hlasování nabývá hodnot
v rozmezí 0 až 1, viz následující graf.

Obrázek 1: Závislost parametru t (–) na čase

3.1 Ukázka aplikace rovnice na příkladu:

Váš hlas má váhu v = $ 0,24. Použili jste jej po třiceti minutách od publikování příspěvku, tj. t = 1. V době, co jste hlasovali, byla odměna příspěvku P0 = $ 5. Pokud bude v sedmý den odměna PT = $ 50, kolik obdržíte Vy? Po dosazení známých parametrů do vztahu (2) dostaneme P1 = $ (5 + 0,24) = $ 5,24.

Poznámka: Uváděná hodnota není v dolarech. Jedná se o jakousi jednotku STU (Steem Token Unit), která se dále rozděluje na SBD a SP, asi nějak takhle.

4 ÚPRAVA ROVNICE

Pro zjednodušení rovnici přepíšeme do tvaru, ve kterém bude přímo vystupovat váha našeho hlasu v. Předpokládáme, že váha hlasu je k-násobkem hodnoty navýšené odměny (výchozí hodnoty navýšené o naši váhu hlasu) a že výsledná hodnota odměny příspěvku po uplynutí 7 dní je s-násobkem hodnoty tytéž navýšené odměny, tj. že:


Z těchto vzorců vyplývá, že k = 1 v případě, kdy jste první hlasující (hodnota odměny po našem hlasování bude rovna váze našeho hlasu, tj. v = P1). Na druhou stranu k → 0, čím později budeme hlasovat (obzvlášť pokud současně budeme malá rybka), neboť hodnota P0 bude vysoká a hodnotu P1 = P0 + v náš slabý hlas významně neposílí.

Hodnota k se tedy pohybuje, stejně tak jako parametr t, v rozmezí hodnot 0 až 1 a je závislá na váze vašeho hlasu a popularitě příspěvku.

Úpravou (1), následným dosazením (3) a vytknutím P1 z (5) se dostaneme ke vztahu:

Když (4) a (6) dosadíme do (1), dostaneme:

Pro zpřehlednění položíme:

a tudíž:

5 HODNOTA PARAMETRU – K

Julián uvádí, že K představuje proměnu k na peníze. Když víme, že k nabývá hodnot od 0 do 1, můžeme stanovit rozsah hodnot K:

Ve skutečnosti je to lehce složitější, a tak musíme využít pravidel pro počítání s limitami, přesněji L’Hospitalova pravidla. Takže s využitím trocha derivování:

Z výpočtů nám vyplývá, že se hodnota K pohybuje v rozmezí od 0,125 (když hlasujete pozdě) do 0,25 (když hlasujete jako první). Průběh hodnoty K je patrný z následujícího grafu, kde je na vodorovné ose x (–) uveden poměr v/P0 (poměr váhy vašeho hlasu a výchozí odměny) a na svislé ose y hodnota K (–).

5.1 Ukázka na příkladu:

Pokud hodnota výchozí odměny (před mým hlasováním) dosahuje P0 = $ 5 a váha mého hlasu v = $ 0,5, poměr v/P0 = 0,1, čemuž odpovídá K = 0,128.


Obrázek 2: Závislost parametru K (–) na poměru v/P0

5.2 Co z grafu vyplývá?

  • Chceme-li dosáhnout co nejvyšší hodnoty K (např. K = 0,25) váha našeho hlasu musí být několikanásobně krát vyšší jak aktuální (výchozí) hodnota odměny článku před naším hlasováním, a to zhruba tisíckrát. Vlastně existují dvě možnosti:

    • Být první hlasující, čímž zaručíme, že váha našeho hlasu bude „nekonečněkrát“ větší jak počáteční (výchozí) hodnota odměny příspěvku, neboť P0 = 0, anebo
    • Být velryba a ještě k tomu hlasovat včas, protože pokud bude P0 velmi nízké a váha hlasu naopak vysoká, vyšší hodnoty K máme šanci dosáhnout.
  • Pokud náš hlas bude mít stejnou hodnotu jako má výchozí odměna příspěvku, pro v/P0 = 1 se K = 0,146.
  • Čím nižší bude hodnota našeho hlasu oproti hodnotě výchozí odměny, tím více se hodnota K bude blížit minimu, tj. 0,125.

  • PŘEJÍT NA 2. ČÁST ČLÁNKU →

Sort:  

Není to tak složité, myslím, že kdyby mnoho lidí překonalo počáteční odpor, tak by to většina pochopila. Já z tohoto příspěvku mám velkou radost. Matika mě baví a zajímá mě, jak Steemit přesně funguje. Samotné se mi tím probírat nechce :), ale takto naservírované, to je paráda.

Ztratil jsem se asi u třetího vzorce a jelikož matematika nikdy nebyla mojí doménou, vůbec nevím, o čem píšeš. Ještěže tě napadlo přidat k tomu text, ze kterého vyplývá, kdy hlasovat (článek 5.2).

A jestliže jsem ten konec pochopil správně, tak ať hlasuji kdykoliv, tak se pro mně vlastně vůbec nic nezmění, protože jsem plankton... Ale někomu se to třeba bude hodit ,-) Palec nahoru za tu práci, kterou jsi si s tím dal.

Druhá část ti to určitě osvětlí! Díky, ale děkovat hlavně Juliánovi (—:

I did it.
Part 1 (of 2).
Thanks, Julián!
@jga

Pěkně Ty!

Díky!

Pane jo. To jsou věci. "Život lidskej je tak složitej, že život člověka je proti tomu úplnej hadr." řekl by Švejk. Já smekám ;-)

Švejk, jo Švejk. Ten se měl. Jsem rád, že se líbí!

Určitě. Tvůj článek i Haškův Švejk ;-)

Dobrá práce :)

Ale tak do 500 vlastní SP nemá moc cenu dumat nad tím, jak hlasy investovat, aby se ti to vrátilo. Čas, který tomu věnuješ, se ti nevyplatí ;) A obecně je vhodnější dávat hlasy tomu, co ti přijde dobré, alespoň z dlouhodobého pohledu a z pohledu budoucnosti platformy.

Já s tím mám trochu jiné záměry. Díky tomu, že jsem si měl podle čeho naprogramovat přerozdělování odměn, můžu simulovat libovolné scénáře pro různě početné a bohaté skupiny. Ale třeba to vůbec nikam nepovede (—:

...aneb když něčemu nerozumíš, staň se na to expertem! :D Nebudu předstírat, že něco z toho chápu, ale fakt smekám před tou prací, kterou sis s tím dal. A pokud tomu navíc ještě fakt rozumíš, tak smekám o to víc :D

Děkuji, ale to jsem docela zklamaný, pokud to stále není k pochopení :–( Ono, když si to člověk napíše, jde to mnohem snáz! To já si to musel vytisknout a sám na papír odvozovat… Jinak bych to z hlavy taky nedal. To Julián, ten asi bez problémů (–:

Já myslím, že to dělají hlavně ty rovnice a vzorce... matematická traumata ze studijních let si jistě nese řada z nás :D

(–: Tak to bych sem neměl sdílet svoji diplomku, abych Vás neuvedl do nějaké hluboké deprese... :-D

Aha, tak tím se asi mnohé vysvětluje! :D

To zase ne. Dost mi s tím pomohli (–: A v-v-votom to je.

Tohle je pro mne španělská vesnice ;-). Stačí mi, že to nějak funguje ;-)

:-) To mně taky !!

Nechtělo se mi dumad nad rovnicema, ale je to k pochopení akorát mi není jasný kde jsou ty VESTS? Protože ikdyž tvůj hlas má cenu nula nula nic stejně za něj nějakou vests získám takže i tvůj hlas se počítá .)

Na mě už je pozdě, takže až se restartuji, začnu se po tom pídit.
Teď mě snad jen napadá, že můj hlas se 0 pouze blíží (všude, se síla hlasu ukazuje na dvě desetinná místa), a proto se Ti při rozdělování odměn přesouvají nějaké VESTs.

no já jsem si myslel že steem unit není to stejný jako vests, takže vlasně nevím kde tam ty vest jsou zastoupený v tom vzorečku :)
Jinak jestli se tímhle chceš prokousávat, tak když zjistíš jakou inflaci má steem a jak se bude měnit v čase tak to bude super informace :)

@petrvl Aktuálně je za jeden mVEST 491.005 STEEMů. Je to vzájemně propojený. Neměla by to být žádná „další věc“ navíc. Strašně dlouho jsem tuhle informaci nemohl najít, protože mi zmizela ze Steemd, ale dneska jsem našel Steemworld, kde o tom zmínka je. Principu VESTů zatím nerozumím, četl jsem o tom pouze v rychlosti.

O inflaci jsem nedávno četl tenhle článek. Tady. Aktuální STEEM SUPPLY je 267,643,667.383 STEEM. Ale ten asi znáš, takže prozatím více nepomohu…

Vůbec se nepokouším pochopit, o čem píšeš. Ale zdá se, že tomu opravdu rozumíš. Tudíž když budeš vydávat nějaká doporuční, jak hlasovat, měla by být relevantní.

Dobrá práce chlape !
Přiznám se, že vzorečky jsem jen přelétl očima, ale text jsem přelouskal a myslím, že jsi to podal srozumitelně. Díky.
Odměnou Ti budiž, že jsi díky posílenému Steem dostal můj vůbec první $0,02 hlas ;)

Děkuji! :-) @tazi A tady můžeš pokračovat na druhou část: zde.

You just planted 0.45 tree(s)!


Thanks to @kaczik

We have planted already 7438.70 trees
out of 1,000,000


Let's save and restore Abongphen Highland Forest
in Cameroonian village Kedjom-Keku!
Plant trees with @treeplanter and get paid for it!
My Steem Power = 20136.19
Thanks a lot!
@martin.mikes coordinator of @kedjom-keku
treeplantermessage_ok.png