Co se děje, když se nic zajímavého neděje

in #cesky12 days ago


Do svého actifitího hlášení dnes napíšu, že se nic mimořádného nestalo. Ale co to přesně znamená, že se nic mimořádného nestalo? Dovolím si trochu popsat svůj dnešní den...

Tak dnes jsem byl na koksu. To bývám tak jednou za deset měsíců. Tudíž můj den vlastně tak úplně všední nebyl... Ale ne už od rána. První hodinu jsem ještě odučil.

Krátce před šestou ranní jsem se vyskytl na Kobylisích, na stanici metra. Ty kbelíky na úvodním záběru, ty už fotil @godfish. Jen jsem přidal celkový pohled. Aby byly vidět sejmuté podhledy, z jejichž místa do kbelíků crčí voda. Romský busker s akordeonem v pozadí a jeho ostraha, to byl než takový bonus.

Včera to tam ještě nebylo. Ta vývěska mezi kbelíky, To bych si všiml. Copak nám hlásá? Hm...

Nedávno jsem psal článek, že jako nic proti Davidu Černému, ale že už je v Praze trochu přečerněno, že jsou i jiní umělci. A ne každý musí být nutně tak na prachy. To se ještě ani pořádně nerozjela diskuse o stíhačkách s motýlými křídly na obchodním domě Máj... A ejhle, zase David Černý!

Jako že doopravdy jeho instalace? No to je fór! Nebo to někdo za jeho instalaci vydává, čímž chce říci, že Černý vydává každý kýbl, do kterého kape voda, za umění a chce za to inkasovat? No to je taky fór! Nebo je všechno jinak a někdo jiný chce říci něco jiného, nebo nikdo nechce říci nic, nebo...

Výborně! Umělec tu je od toho, aby mě nutil přemýšlet, abych si kladl otázky... Jestli se mi dílo líbí, nebo ne, to je vedlejší. Hlavně, aby ve mně dílo něco vyvolalo. Takže když se nic mimořádného neděje, já si tak přemýšlím.

Kromě přemýšlení si také všímám... Hele, graffiti! Jezdím okolo denně tramvají, ale dnes jdu na koks, a tak jsem měl příležitost jít okolo pěšky a prohlédnout si.

Ejhle, on nám tu kvete spolkový život!

No tak v 9 ráno tady spolkový život jistě ještě nekvete... Všimli jste si, že jdu na koks na 9.40... Zajímavé místo. Zkusím zvednout ruce...

Co člověk ke spolkovému životu vlastně potřebuje? Mobilní záchod vlevo, pivo, dětský koutek... A v létě slunečníky. Proč ne? A na druhé straně silnice příroda...

Vypadá to, že v Praze se mrazy na květech nijak krutě nepodepsaly. Nebo aspoň ne tady, v Libni. Mimochodem, ten "zámeček". To není Bulovka. To je vychovatelna. Tedy polepšovna. Zámeček je taková nenápadná malá budova za touhle budovou... A jde se.

Dál to bude celkem nezajímavé... KoKs. To je KOntrola KardioStimulátoru. Já mám jednoho odborníka na srdce a jiného na kardiostimulátor. Tak že prej dobrý... Ale už mi není dvacet. Poločas rozpadu. Tak se jmenuje ta Černého instalace. Ty všudypřítomné otázky... Černý je stejný ročník jako já.

Viděl jsem, prožil a promyslel jsem toho dnes daleko víc než nějaké kýble a Friend Place Bulovku. Ale celkově, vlastně nic, co by bylo hodné sdílení. Upřímně řečeno, kdybyste si tohle moje psaní nepřečetli, taky byste o nic podstatného nepřišli.

A děti se začínají bavit o hokeji... Ona bude někde v Čechách nějaká sportovní akce tohoto druhu? Doufám, že ne v Praze... To by tu zas byl větší bordel než normálně!

Sort:  

Na dráze na to byl formulář

Jo, dráhy. Ty mívaly dost lidí na to, aby měly dopředu vymyšlené všechny možné scénáře a na ně formuláře. Ale pak stejně nastalo něco nemyslitelného.
Můj strýc byl u dráhy asi 20 let.

Já, jako malý, jsem měl strejdu co ještě jezdil na páře. Několikrát mě vzal do mašiny. Uhlí už tenkrát přidával do kotle šnek, ale dodnes si pamatuju, když rozevřel ty dvířka a bylo vidět jak tam to uhlí lítá dovnitř. Nebo když jej v Kyjově přednosta pořád nechtěl pustit, tak popojel a pustil mu dým do služebního bytu, co měl v patře nádraží. Mašinfíři na páře, to byla šlechta.

Strýc opravoval ještěrky v DOM. Ale on byl takový vynálezce a zlepšovatel... Tak se nakonec stal úředníkem. Měl posuzovat zlepšováky a ty smysluplné technicky dotahovat. V roce 1991 mu místo zrušili a on se stal soukromým podnikatelem.

No, Černý aspoň většinou tvoří něco, co má stálou fyzickou existenci. Partnerka pracuje v jedné nejmenované významné příspěvkové organizaci spadající pod magistrát v Brně, na hodně vysokém postu. Tato organizace má na starosti podobné "umělecké" instalace. Pamatuji případ uklízečkou vyhozené krabičky od Tic Tac naplněné vajgly od cigaret a pracně vydrhnutého WC upatlaného jakýmsi sajrajtem (mimochodem normálně sloužícího lidem) a následně vyčíslenou škodou téměř 750 000,-Kč. Návrh "umělce" dát to té paní k náhradě naštěstí neprošel. Je to už pár let, ale i takové případy se stávají.

Pokud si Černého umění objedná soukromý investor mimo veřejný prostor, tak nemám problém. Jinak je vše o diskusi. Ale umění to je.

Černý byl možná taky na koksu a asi to též pro něj nebylo nic mimořádného.

Nevím. Viděl jsem s ním pár rozhovorů. Umělec může být provokatér... Jaroslav Hašek třeba by mohl vyprávět. Ale společnost si musí umět vybírat. I když někdy se mýlí všichni a autor dojde uznání až po své smrti.