Letadlová loď USS Yorktown a očkovací látka proti Covidu

in #cesky3 years ago

Zase jsem se jednou ponořil do "diskuse" pod článkem na Novinkách... Zkusil jsem se úplně oprostit od jakýchkoliv emocí, bral jsem "diskusi" čistě badatelsky. Jako svůj etnografický vstup do světa neléčených komplexů a nenávisti. A podařilo se. Nenaštval jsem se, ale obohatil.

Vypsal jsem si řadu skutečných argumentačních "perel". Ale těm se dnes věnovat nechci. Zaujal mě jeden "odpíračský" argument. "Cožpak může být učinná vakcína, která byla vyvinuta za desetinu doby obvyklé?" To je argument relevantní. Existuje nějaký protiargument? Ne. Ale existují příklady z historie, kdy se něco vykonalo v doslova nepochopitelném čase, kdy se stačilo, co se stačit nemohlo...

Jelikož jsem se tím tématem kdysi zabýval téměř profesionálně, zamířím do Tichomoří během Světové války. Představte si Bitvu v Korálovém moři, která se odehrála mezi 4. a 8.květnem 1942. Jak už název napovídá, odehrála se v Korálovém moři, severně od Austrálie.

Poprvé od začátku války Japonci nezrealizivali to, co si předsevzali, tedy vylodění v Austrálii. Australské území bylo přesto poprvé (a naposledy) během války přímo napadeno. (Bombardování Port Moresby.) Současně to byla první námořní bitva v lidských dějinách, kde se bitevní svazy vůbec nepotkaly a nevyměnily si ani jednu salvu z děl... Celou bitvu svedly výhradně palubní letouny a palubní protiletadlová děla.

Kdo to vlastně vyhrál? Vítězství, jak bývá zvykem, ohlásily obě strany. S časovým odstupem víme, že patřilo Američanům.

Japonci ztratili jednu eskortní letadlovou loď (Zuihó). Američané odepsali letadlovou loď Lexington, torpedoborec a tanker. Rozhodující ale bylo, že Japonci přišli o většinu letadel ze dvou letadlových lodí, které se pak nezúčastnily bitvy o Midway.

Na americké straně bojovala i USS Yorktown. Což byla první americká letadlová loď, která byla od počátku jako letadlová i projektovaná. Spuštěna na vodu byla v roce 1936. A v této bitvě ji zasáhla bomba. Což se stává.

Tahle bomba se ale dostala do muničního skladiště, kde způsobila výbuch všeho, co tam bylo uskladněno. S lodí to vypadalo velmi špatně. Japonci ji považovali za potápějící se...

Přesto se ale loď vlastními silami pomalu dovlekla do Honolulu. Stalo se tak až 26.5. 1942. Tam byla odborně ohledána a bylo stanoveno, že má být provizorně opravena, aby mohla odplout do suchého doku v USA, kde si oprava vyžádá pět měsíců. Jenomže.

Jenomže Japonské spojené loďstvo už vyplouvalo do bitvy o Midway. Američané vyhnali na loď každého, kdo unesl autogen. Kvalifikace, nekvalifikace. A začalo se s opravami. Bez ohledu na technologické lhůty a postupy. Tak, aby to bylo rychle a loď mohla vyplout, aby se nepotopila, ale aby z ní mohla vzlétat a na ni přistávat letadla.

Pět měsíců bylo zkráceno na tři dny. Loď vyplouvá do bitvy 1.června. Opravy na ní dále probíhají během plavby. Dalších několik odstavců se vůbec netýká vakcíny, ale když jsem už "nakousl" osud lodi, tak ho dokončím.

Bitva o Midway začíná 3.června. Z Yortownu startují letadla a zase se na něj vracejí. Yorktown čelí japonským útokům. Je zasažen dvěma torpédy a několika bombami. Loď hoří. Hoří takovým způsobem, že je opuštěna.

Následující den, 6.června, už shořelo, co shořet mohlo. Loď se ale nepotopila. Je vzata do vleku remorkérem... A následující den potkává japonskou ponorku I 168. Která poslala americkou loď definitivně ke dnu.

Zpět k vakcíně proti Covidu. Co mělo být v případě lodi uděláno za pět měsíců v suchém doku, je tak nějak zvládnuto za tři dny během doplňování zásob. Je to možné? Kdyby se opravy konaly řádně, vydržela by americká loď japonské zásahy?

Vakcína, která se běžně vyvíjí deset let, byla vyrobena za půl roku. Je to možné? (Konspirační teorie, jedna z mnohých. Vakcína byla vyvíjena současně se šlechtěním viru už dříve.) No, pokud se na úkol vrhly veškeré světové vědecké a výrobní kapacity bez ohledu na finance a zanedbání všeho ostatního... Je lze dokázat, že to možné není?

Je vakcína absolutně bezpečná? Ne, není. Žádná vakcína, žádný lék nejsou absolutně bezpečné. Riziko smrti, komplikací přímo plynoucí z očkování. Nakažení se a těžký průběh nemoci včetně smrti očkování navzdory. Ano, tyto možnosti jsou nenulové. Ale škody budou na lidstvu několikařádově nižší, než by bylo neočkování. Což neplatí ale v případě jednotlivců, kteří zemřeli a zemřou.

Kdyby byl čas, jistě by byla vyvinuta vakcína lepší. Ale čas, to byl přesně ten statek, kterého se nedostávalo a nedostává.

S odstupem času můžeme říci, že nasadit nedokonale opravenou letadlovou loď do bitvy bylo správné rozhodnutí, které umožilo Američanům vyhrát bitvu a zkrátit válku. Po osmdesáti letech od bitvy je ale každý admirálem...

Jak hodnotit očkování proti covidu, které právě probíhá? Těžko. Ale je to jediná zbraň, kterou lidstvo má. Takže stojíme před volbou bránit se, nebo nechat věcem volný průběh.

Já nemám osobní zušenost s Mnichovem. A rok 1968 si také přesně nepamatuji. Ale jsem pro obranu, jakkoliv nedokanalou. Samozřejmě, že pokud epidemie odezní, budou vůdcové kritizováni, že to šlo udělat líp.

Ale nechtěl bych se dožít situace, kdy by neměl kdo kritizovat, protože potenciální kritikové by vymřeli. A kde beru tu drzou jistotu, že já bych se toho dožil, že?

kraki-a.png

Sort:  

Na té opravě Yorktownu mě fascinuje ani ne tak samotný výkon, jako plánování a zabezpečení. Jako někde navelet tisíc lidí, fajn. Ale aby z toho tisíce lidí jeden každý věděl, kam má jít, co si tam má donést, co tam bude dělat, jaký materiál tam navézt... já myslím, že ty tři dny by byly velmi šibeničním termínem celou akci jen naplánovat, ne tak ji provést.

Ohledně vakcíny, já novinky nečtu, tak nevím, kdo co jak tam argumentoval. Ale vakcína proti covidu se nevyvíjela od začátku na zelené louce, princip mRNA vakcíny je známý snad deset patnáct let. Takže se jen "programovala" ta správná genová sekvence. Co se týká schvalování, tak mám za to, že snad 90% procesu je administrativa a byrokracie, která za normálních okolností kvete, ale v krizi se dá významně zkrátit bez újmy na výsledku.

Američani logistiku od své Občanské války uměli. Nejen u lodí, ale i tam.
SS Robert E. Peary (tzv.třída "Liberty"), byla spuštěna na vodu za čtyři dny, 15 hodin a 30 minut, a dokončena sedm dní od začátku stavby. (No, oni ji v loděnicích jen montovali a svařovali z přivezených dílů...)
Mimochodem jedna z 2711 lodí "Liberty" se jmenovala SS Thomas G. Masaryk. Patřila, bohužel, k 197 potopeným z této třídy. U 407, 16.4.1942.
Na vakcinaci taky nejsem odborník. Ale to, že některé argumenty na obou stranách jsou zcela mimo, to můžu poznat i jako laik.

Přirovnávat příběh USS Yorktown a vakcinaci je podle mě trochu mimo.
V případě Yorktownu byla víceméně jistota, že vyslání letadlové lodi pomůže anebo v nejhorším moc neuškodí. Ztratit poškozenou letadlovou loď s posádkou není až zase taková katastrofa a možnost zisku v podobě zastavení nebo alespoň zpomalení Japonců byla velmi lákavá a cenná. Spojené státy dobře vědely, že válku vyhrají téměř automaticky díky nesrovnatelně větší průmyslové/válečné produkci. Poměr zisku a rizika byl velmi příznivý. U očkování jsou jak potenciální zisky tak potenciální rizika velmi nejisté. A k tomu tady máme hromadů názorů, že buď existují jen pozitiva, nebo jen rizika a všudypřítomnou propagandu, za kterou by se nestyděl ani Goebbels. Příjde mi, že se děje klasické "rozděl a panuj", potlačování neextémních názorů (-> extremizace mas lidí) a uzavírání lidí do informačních bublin. To je na samostatný článek, na který doufám najdu brzo čas.

Odpověď taky vydá na článek.

Zajímavý článek. Já jsem také pro, aby lidé měli možnost se vakcinovat dříve, přestože vakcína není schválena standardními postupy.

Na druhou stranu jsem silně proti vnucování vakcín lidem, kteří je nechtějí. Stát je sice nemůže udělat povinnými přímo, ale v leckterých zemích to dělá cestou okolo. To odmítám,

Osobně mi nejvíce vadilo, že jsem si nemohl zvolit přesně den, čas, a pak jsem kvůli tomu musel jet do města. Autobus mě tam dopravil o hodinu dříve, a jelikož to bylo dopoledne, zpátky jsem se vydal 9km pěšky (nejen, protože nic nejelo, ale v roušce se mi cestovat 2* denně nechtělo).

Jako neriziková skupina si myslím, že to prostě nebylo potřeba. Kromě toho ale podporuji přírodní zákony a silnější tu vakcínu přežijí určitě, že jo? :)