Ekologická polemika aneb beružškám na vysvětlenou

in #cesky3 years ago

Tuhle jsem telefonoval se sestrou a koukal jsem u toho na strop kde zrovna lezla žlutá beruška se spoustou teček a zmínil jsem se o ní. Sestra mi hned začala vysvětlovat jak se tyhle berušky mají zabíjet. A já na to co!??? No ona že prej četla názor nějakého vědce, že tyhle berušky vytlačují ty naše původní.

Tehdy jsem jí to zkoušel vysvětlit, ale bez úspěchu. Tak to zkusím znovu zde.

Jedno z víceméně platných pravidel ekologie zní, že čím větší diverzita tím větší stabilita. Dnes se vyskytujeme v globalizovaném světě. Zboží proudí sem a tam. Stejně jako jsem to viděl v jednom úžasném Francouzském animovaném filmu Minuscule 2 - Mandibles from Far Away . Berušky zkrátka cestují. A kříží se a nedávno jsem viděl berušku která byla bíla měla dvě tečky.

Zpět k vědeckému prohlášení. Ano z určitého detailního pohledu ony nové berušky vytlačují naše opěvovaná Slunéčka sedmitečná. Jenže tady Vám nastane dilema v podobě otázky co s tím? Onen vědec z rozhovoru s mojí sestrou navrhoval berušky hubit. Já si myslím, že to je úplně špatná úvaha.

Ono je se totiž potřeba na to podívat z širšího pohledu a ještě ke všemu ten pohled umístit do děje. A to není lehká věc. Nicméně je snad jasné, že prosazovat Slunéčko sedmitečné na úkor všech ostatních berušek které tu už jsou je tak trochu nemorální. Nemluvě o tom že ono prosazování zas způsobí další nerovnováhu. Další nerovnováha zas vede k dalšímu rozkývání ekosystémů. Jen představa hubení ostatních slunéček mi přijde natolik pošetilá že se musím smát. Ale ono to moc k smíchu není, když Vám takovýto názor říká eko smýšlející sestra a má to podložené vědcem.

A aby jsme se uvedli do děje tak je třeba o tom ději něco vědět. A ano o sukcesi jsem tu už nejednou psal. Jenže v tomhle případě jsme v obráceném stádiu kdy jde sukcese opačným směrem, tedy kdy se rozpadají ekosystémy. A to z mnoha důvodů.

Lidé se stále snaží zasahovat do tohoto procesu aby onomu rozpadu systémů zabránily, jenže v danou chvíli naopak tomu napomáhají. Globální svět se nedá vymazat a mi přeci nechceme žít znovu v jeskyních.

Takže za mě, ať je těch berušek třeba milión a každá má jiné krovky. Na proměňující se ekosystém který se rozpadá se nemůžete už dívat jako na nějaký stabilní, kde se Vám objevila nějaká škodná. Při rozpadu ekosystémů dominují v dějích živočichové a vůbec život z nižších pater potravního řetězce. A není se čemu divit, rozkývaný ekosystém nahrává k přemnožení jednoho živočicha v daném spektru přírodního konglomerátu. A popravdě ti broučkové a všelijaké řasy a houby a další jen hledají to nejoptimálnější místo. V rozpadajícím ekosystému však vládne destrukce a tak vlna za vlnou se množí z pohledu člověka škůdcové.

A já si zkrátka myslím že člověk je malý pán na to aby onen proces mohl odhadnout natolik že by věděl co má správně udělat.

Ty "cizokrajné" berušky se přemnožili protože k tomu mají asi vhodné podmínky a tím že je vyhubíte ony podmínky nijak nezměníte. S největší pravděpodobností ono vakuum po vyhubené berušce obsadí nový druh. A Váš boj začne na novo.

Takže nechte berušky beružškám oni si to vyřeší sami mezi sebou.

Sort:  

Když to zjednodušim teď, tak stabilní systém udržovat stabilní a rozpadající (proměňující) systém nechat rozpadnout/proměnit?

no tak nějak zhruba... ale v malém měřítku ... ono je to těžký posoudit, ale když ti nějaký brouk bude žrát něco na zahrádce tak ho prostě budeš hubit, což je celkem ok, ale jakmile tuhle praktiku přeneseš na pole a začneš ho hubit na všech polích tak to už je špatně

já pak ještě rozlišuju krajinu na kulturní (člověk převažuje a jeho činnost) a na krajinu divokou (převažuje příroda) a v podstatě podle mě by se člověk měl vykašlat na to jestli hubit berušky nebo jiné nepůvodní druhy, ale snažit se rozšiřovat tu divokou krajinu... a tam někde hledat ten průsečík

ale tohle je zase za předpokladu stabilních širších cyklů, ale momentálně jsme v dost rozbouřeném cyklu takže spíš to vidím na to dělat toho co nejméně :) protože ten ekosystém se očividně rozpadá skoro všude viz třeba kůrovcová kalamita u nás 50% lesních území je jak po výbuchu sopky ...

Marx tvrdi, že svoboda je poznaná nutnost. Dlouho už o tom přemýšlím...

Jojo možná to celé jeho sociální inženýrství co si vycucal z prstu do toho jeho pamfletu bylo o tom donutit lidi "nutně poznat" svobodu... ale možná že jen zapomněl na to jaké je to být beruškou když psal na objednávku...