Pekárna - výzva

in #cesky3 years ago

Zdravím kolemjdoucí

Nebojte se. Tentokrát nebudu psát o vaření. I když i na to možná časem přijde.
Je tomu už řádka let co jsem si pořídil domácí pekárnu. Poctivě jsem si dělal domácí chlebík. Ze začátku s nevalnými výsledky.
Ač mé výtvory byli čím dál dokonalejší, peklo se čím dál méně, až pekárna upadla v zapomnění.
No a stalo se, že jsme si na pekárnu vzpomněli s nástupem manželčina zájmu o LC stravování.
Pekárnu jsem oprášil a otřel aby se mohla opět použít. Pekárnu jsem krátce na prázdno zapnul a zdálo se že bude vše v pořádku. Tak se nachystala směs do nádoby a šlo se na to. Jaké to bylo překvapení když po necelé minutě přestala pekárna fungovat. Konkrétně se přestali točit hnětače. Jen tak trochu cukali. Comeback se tedy nekonal a stal se fiaskem.
Dneska jsem pekárnu rozdělal, abych případně zjistil čím pak by to mohlo být. Nejsem elektrikář, ale něco málo - malinko svedu. Možná by poradil třeba @jjprac

IMG_20210401_155654.jpg

Na první fotce je vidět celá deska. Uprostřed jsou dvě relátka. Netuším proč tam jsou dvě. Jedno je určitě na motor. Druhé možná spíná spirálu.

IMG_20210401_155743.jpg

Detail relé. Zajímavé je, že relé je spinano 12V, přitom zdroj je na 10V. Nicméně si myslím, že relé nebude oním jádrem problému. Jelikož cvaká a motor cuká.

IMG_20210401_160542.jpg

Poslední fotka je rozběhový kondenzátor. To by mohlo být ono.

Nicméně aniž bych něco udělal, či vyměnil, pekárna při zkoušení v rozloženém stavu fungovala normálně.
Asi čeká až si znova nachystám těsto.

Pokud by se problém opakoval, kouknu se po novém kondenzátoru.
I když by to mohla být jakákoliv jiná součástka.

Sort:  

Tady najdeš nějaké informace, určitě by mohl i někdo poradit.
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=96460&postdays=0&postorder=asc&start=0

Kondenzátor (odpojený) by se dal změřit zkratoměrem, jestli není proražený. I když to by pak nejspíš nejelo vůbec. Jinak to může být i něco mechanického, motor to neutáhne, řemínek atd. Případně problém s vlastním motorem. Možná bys mohl sundat řemínek, jestli to jde a zkusit, jak se motor točí naprázdno.

Trafo ve zdroji dává sice 10V, ale střídavých. Pokud se to usměrní, máme tu hned 10*odmocnina 2 = cca 14V DC ;) To relátku bohatě stačí.

Dále bych zkontroloval plošnák, zda tam nejsou studené spoje. Vypojil a pak bych znovu zapojil všechny konektory, co z plošňáku vedou. Může to být nějaký špatný kontakt. Tomu by napovídalo, že to po rozebrání začalo fungovat. Možných příčin je spousta.
Osobně něco podobného zažívám u vysavače. Občas vypoví službu a nedá se na něm nic najít. Regulátor přestane napájet motor a pak to zase začne fungovat.

Mechanicky jsem zkoušel. Pohon je cajk. Odpajet plošný spoj, to po mě nechtěj. těch součástek tam je....

Mechanicky jsem zkoušel. Pohon je cajk. Odpajet plošný spoj, to po mě nechtěj. těch součástek tam je....
Je pravda, že pokud by byl vadný kondenzátor

Nemyslím vypájet všechny součástky :) Jen vycvakat konektory a vrátit je zpátky. A pokud je možno podívat se na plošný spoj zespodu, tak jen vizuálně zkontrolovat, jak spoje vypadají ;)

No uvidíme co ukáže čas. Až to podruhé rozdělám, asi to zkontroluji

Mechanicky jsem zkoušel. Pohon je cajk. Odpajet plošný spoj, to po mě nechtěj. těch součástek tam je....
Je pravda, že pokud by byl vadný kondenzátor

U těhle pekáren se trochu "zapékají" ložiska hnětacích nožů. Na prázdno jdou, ale neutáhnou těsto. Také občas prokluzuje převodový řemen

Hnětače jsou v pořádku. Ale je pravda, že už jednou jsme formu měnily, Bo to bylo zatuhle.