Úřad práce v éře digitální

in Česky!2 years ago

Znáte osobně někoho, komu úřad práce našel práci? Já ne. Už je to rok, co byla obnovena povinnost zaměstnavatelů hlásit pracovnímu úřadu volná pracovní místa (viz). Volných míst je spousta, řádově 300 tisíc. A kdo pracovat chce, práci si najde sám. Zaměstnavatelé mají sice povinnost věnovat se lidem, které jim pracák pošle, ale když už se někdo takový objeví (a nejde zrovna o pomocného dělníka za minimální mzdu), dostane razítko za účast a může jít o dům dál. Protože když si nejste schopní ani domluvit pracovní pohovor bez asistence úředníků z ÚP, asi to s vašimi profesními kompetencemi nebude nijak valné. A co pak s takovým zaměstnancem?

despaired_2261021_960_720.webp

Zdroj: Pixabay

"Prvořadým posláním ÚP ČR je včasné a kvalitní zprostředkování zaměstnání. A to se daří na základě intenzivní komunikace se zaměstnavateli, efektivní práce s uchazeči o zaměstnání a účelnou realizací nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti za přispění cílených projektů určených nejvíce znevýhodněným uchazečům, zejména těm s kumulovanými hendikepy."

Zdroj: Zpráva o činnosti Úřadu práce České republiky za rok 2021, dostupné online

Nepodařilo se mi najít žádná strukturovaná data o tom, jak se ono „včasné a kvalitní zprostředkování zaměstnání“ úřadu práce doopravdy daří. O „intenzivní komunikaci se zaměstnavateli“ mám své pochybnosti. Schválně se zeptejte na libovolném personálním oddělení. „Efektivní práci s uchazeči o zaměstnání“ osobně posoudit nemůžu, ale z druhé ruky vím, že se na úřadě párkrát zastavíte, abyste měli zaplacené zdravotní a sociální v době, kdy si dáváte pauzu mezi dvěma zaměstnáními. Úředníci dělají, že něco dělají, a vy děláte, že jim to věříte. Mezitím si doplníte životopis, mrknete na jobs.cz a domluvíte si pár pohovorů. Pokud tedy nemáte novou práci zajištěnou dřív, než skončíte v té stávající, což je dnes celkem běžné. I bez asistence pracáku.

Kovářova kobyla

Paradoxem je, že úřad práce samotný (potažmo stát), je podle všeho mizerným zaměstnavatelem. Zaměstnanci ÚP, respektive místní odbory, chtějí vyhlásit stávkovou pohotovost. Stěžují si, že jsou přetížení, mají podstav a necítí se být dostatečně ohodnoceni. Kromě toho mají úřady práce vysokou fluktuaci (podrobněji třeba zde. Chápu, že pracovat na pracáku není žádný med, minimálně s některými klienty si můžete procházet očistcem.

Nicméně pokud firma nezvládá poskytovat všechny služby nebo vyrábět všechny produkty, některé z nich odpíská. Jistě, úřad práce není firma a služby poskytuje takové, které mu ukládá zákon, případně jiné předpisy, které sám neovlivní. Ale když už se hledají škrty… Pracák má, pokud jsem to správně pochopil, mimo jiné na starosti vyplácení různých dávek. Budiž, tohle se bude těžko delegovat někam jinam. Zajišťuje realizaci rekvalifikačních kurzů (což většinou outsourcuje). To je asi to nejpřínosnější, co pro nezaměstnaného může udělat. Kontroluje dodržování zákonů v oblasti pracovního práva. Oukej.

Předpokládám ale, že nejvíce práce je spojeno s evidencí uchazečů o zaměstnání a veškerou byrokracií s tím spojenou. Pro úředníky někdy dost stresující, navíc zbytečnou. Drtivá většina lidí si totiž rychleji a lépe najde práci sama. Tady je prostor škrtat, schopné zaměstnance si nechat, připlatit jim, méně schopné propustit a ve výsledku ušetřit. Protože Pracovní úřad České republiky je v digitální éře zkostnatělá a do značné míry zbytečná instituce. A taky je to bosá kovářova kobyla, což působí až absurdně.

Sort:  

Na začátku jsem si myslel, že možná píšete něco o některých volných místech v konkrétní organizaci, ale je to něco jiného. děkujeme, že jste nás informovali a doufám, že nás takto budete podporovat i nadále, děkujeme🤗

Kdyby měli správně udržovanou databázi volných míst, tak by ten jejich web byl docela fajn. Jenže oni tam mají i nabídky, které neexistují. Nebo měli.

Upřímně, ani by mě nenapadlo hledat nabídky práce na webu ÚP.

Ne všichni umí Jobs ap. používat. Pokud chceš dělat stráž v nějakém lokálním obchodě či něco na farmě, je úřad práce docela uspokojivý.

Jobs hlavně účtuje celkem vysoké poplatky za zveřejnění inzerátu. Bezpečnostní agentury je platí, malé farmy asi ne, ty spíš využívají nějakou lokální inzerci.

Lokální inzerce je právě ten úřad práce. Sice jsem přes ně tehdy nic nenašel a mezitím se objevila nabídka, kde uplatňuji svoje kvalifikace, ale úplně zbytečný není.
Zdravým dělníkům je vcelku jedno, jestli budou míchat barvu, nebo něco jiného na té úrovni. ÚP je místo, kde o všech volných místech v okolních fabrikách budou vědět.
Samozřejmě když sháníš sezóní brigádu, nebo máš kvalifikací na slušnou práci, ÚP ti nepomůže. Pro nás tyto služby ale nejsou designované.

Přes ÚP jsem si našel by práci po škole jako absolvent v roce 2000.
Po rozmachu internetu poté už ÚP ztrácí význam...

Dneska jsou ti schopnější budoucí absolventi už dlouho před dostudováním zaháčkovaní, a to hlavně u technických oborů. Schopných lidí, kteří se navíc chtějí učit, je na trhu nedostatek.

Pravda, dneska je jiná doba. Poznal jsem to, kolik bylo nabídek teď a kolik před dvaceti lety...

 2 years ago  

Sám jsem byl v evidenci úřadu práce veden dvakrát. Mlůžeš se na to dívat tak, že jsem ho využíval, nebo zneužíval. Jak jsi psal. Skončil jsem jednu práci, poprvé po 7 letech, podruhé po 16 letech, a dával jsem si odpočinek, běhal po doktorech, vyřizoval resty... Nenapadlo mě, že bych od úřadu práce chtěl, aby mi sehnal práci. Měl jsem "nárok" na to, aby mi platili pojištění a vypláceli podporu. Práci jsem si samozřejmě hledal sám.

Velké množství na úřadě vedených dělá buď to co já, nebo jsou to lidé duševně nemocní, že jich pár znám, nebo lidé v exekucích, insolvencíc atd., kterým se nevyplatí oficiálně pracovat. Ti jsou na podpoře a vedle toho si vydělávají prací načerno. Úřad tak vlastně neplní, k čemu byl původně zřízen. Ale nikdy jsem nepřemýšlel, jak to dělat jinak.

nepřemýšlel jsem, jestli to takhle nějak ohrožuje jinak "tak nějak" funkční systém trhu práce. Jako učitel Ti rovnou mohu říct, kteří moji žáci budou do budoucna nezaměstnantelní...