Domácí účetnictví

in Česky!3 years ago

Mám jednu otázku:

Vedete si domácí účetnictví?

Já si myslím, že většina lidí (včetně mě) řeší domácí účetnictví tak, že když přijde výpis z banky, podívá se na zůstatek na začátku, zůstatek na konci, a když to druhé číslo je větší než to první, tak nic neřeší. A když náhodou je to naopak, tak si jen zkontroluje, jestli ten mimořádný výdaj byl rozumný a očekávaný, nebo jestli to "uteklo" něčím jiným.

Totiž pokud člověk nemá finanční problémy, pokud je si jistý, že s penězi tak nějak vyjde, tak je vedení domácího účetnictví celkem otravné. Co si budeme povídat. Na druhou stranu, peněz není nikdy dost, a i když člověk nemá nouzi a žije si celkem spokojeně, i tak mu může domácí účetnictví přinést informace, jak ušetřit nebo aspoň jak utrácet efektivněji.

source: Piqsels

A napadají mě dvě souvisící otázky:

1️⃣ Stojí to za to?

Totiž každá činnost stojí čas a úsilí. A třeba blbých deset minut denně dělá pět hodin měsíčně. Má smysl zabít pět hodin měsíčně otravnou činností, která mi uspoří dvě stovky?

2️⃣ A musí to dělat všichni?

Myslím tím celá rodina? Pokud v rodině "drží kasu" jeden člověk, případně všechny peníze tečou přes jeden bankovní účet, tak se to nějak uhlídat dá. Ale jestli partneři sice hospodaří společně, ale jeden z partnerů dostává výplatu na účet, druhý v hotovosti, jeden si všechno poctivě zapisuje, druhý to bere tak nějak velkoryse a připadá mu to zbytečné, tak potom smysl důkladné evidence mi tak trošku uniká. Ledaže by si jeden z partnerů řešil svoje nákupní zvyklosti a utrácení/šetření toho druhého nechal na něm. Nevím. A zajímalo by mě, jak to mají v rodinách, kde si na domácí účetnictví potrpí.


Totiž začal jsem se zajímat o japonský systém kakebo (nebo kakeibo), což je něco jako domácí účetnictví, přehled příjmů a výdajů právě za účelem jejich zefektivnění. Začal jsem sbírat informace, možná to bude na článek, možná na seriálek, uvidíme. Tenhle článek je taková první sondička, jestli se do toho vůbec pouštět.

vote_follow.png

Sort:  

Článek si rád přečtu, jestli bude ;-) Inspirace jak zefektivnit přehled o financích není nikdy dost.
Obzvlášť, když teď máme malou @terezka1, tak se každá koruna či satoshi počítá :-)
Jinak domácí účetnictví řeším vesměs přes spořicí obálky v internetovém bankovnictví, to je celkem šikovný jednoduchý nástroj.

no já celkem moc nechápu proč ty banky to prostě nemají v nabídce, když se platí kartou...
Sem si říkal že ta slavná babičova pruda třeba bude mít nějakou funkcionalitu k tomu, ale bohužel kde nic tu nic...
Ale snad to jednou krypto přinese... člověk by kliknul v mobilní krypto peněžence na přehled a třeba by si vyhledal rohlíky a věděl by kolik a za kolik jich ten měsíc koupil :D