Callisto Network - podvod, nebo nekompetence?

in Česky!5 months ago

Ne každá Krypto-výprava a průzkum neprobádaných vod končí šťastně. Rozhodl jsem se napsat článek o mém největším neúspěchu a zklamání. Naštěstí mne tato zkušenost stála "pouze" jednu výplatu a v porovnání s některými ze svých přátel, kteří v tom utopili desetinásobky... relativně mě to vyšlo lacino. Vlastně je to moje první zkušenost s DeFi a nevím, co by se mi muselo v životě stát, aby nebyla poslední. Řekl bych, že z toho bude kauzička, na které si spousta novinářů smlsne, tak jsem si řekl, proč o tom nenapsat něco jako první. Jsou to ale pouze moje subjektivní dojmy a zkušenosti, berte proto prosím text s rezervou.

Jak to celé začalo

do projektu jsem vstoupil někdy kolem Q4 2021, během formovaní druhého topu na BTC. Věděl jsem už, že se správně alokované investice dokážou v krátkém čase zhodnotit a já se zajímal o DeFi. Chtěl jsem si to vyzkoušet, ale nemohl jsem najít legitimní projekt. Potom to přišlo - jako blesk z čistého nebe.
Začalo to pozvánkou Vladimíra Vencálka na Bitcoinový kanál, kde se prezentoval, jako průkopník těžby kryptoměn a vizionář. Nezdál se mi ten host úplně debilní, ačkoliv jsem ho neznal a náhodou jsme na tohle téma netrefili s kámošem u piva. Říká mi "Jasně. Vencálek, znám... koupil jsem si jeho tokeny a mám v tom asi čtvrt mega. Bude to velký". Začal jsem tedy Callisto Network a projekty na něm blíže prozkoumávat.
Z fundamentální stránky se mi právě líbila angažovanost pana Vencálka a Karla Filnera, který taky obešel pár českých podcastů. Další zajímavou postavou byl Dexaran, což je jeden z původních vývojářů Etherea, který stojí za projektem Ethereum Clasic. Mimo jiné se prezentuje, jako nejpovolanější odborník na bezpečnostní audity. Respektive jeho schopnosti vyzdvyhoval do nebes hlavně pan Vencálek a kdybych se tenkrát zajímal více, nedočetl bych se o něm například na Reditu hezké věci.
Vše to vypadalo na první pohled fajn. Zajištěná bezpečnost smartcontractů v dobách, kdy byl hacknutý jeden DEX za druhým a investorům "mizely" miliony $, zvučná jména české kryptokomunity v zádech, jako například svého času i youtuber Kryptovláďa - kterého beru jako takového shitcoin šilera a "DeFi edukátora". Početný a komunikující vývojářský team, se kterým jsem byl ve spojení ohledně NFTs a Play2earn her, kanceláře v Praze a přesah do reálného světa, v souvislosti s výstavbou datacenter a jejich provozování za účelem těžby kryptoměn/pronájmu výpočetního výkonu. V poslední řadě to byla nekonečná šňůra slibů o tom, jak výjimečná bude jejich decentralizovaná burza SOY finance. K nákupu mne definitivně rozhoupal pan Vencálek v podcastu "Onebeershow", kde hovořil o vývoji vlastní NFT play2earn hry, při kterém vyplácí honoráře v řádech desetitisíců dolarů za jednotlivé ilustrace, těm nejlepším umělcům světa.
Řekl jsem si tedy, ok let's go... takových šancí asi moc v životě nebude a začal si plánovat vstup. Za 1/2 výplaty jsem koupil v korekci BTC mezi posledními vrcholy, když se asi po třetí testoval support na 30k$ a za druhou polovinu v korekci po ATH, za ještě luxusnější cenu, která byla asi -20%. A mnul jsem si ruce 😃.

Byl to jen sen... spoustu lží a nekompetence

Bohužel, nic ze slibů se nenaplnilo. Co jsem vnímal, tak to byl například launchpad Metaverse projektu "The Republik", který mimo jiné financoval i jeden známý producent filmové hudby (teď si nejsem jistý, Warner music group?). Opět šiloval pan Vencálek, který tvrdil, že nakupuje digitální pozemky, za desetitisíce $. Taková vstupní brána a možnost investice bylo právě 10.000$+, takže tam předpokládám moc naivních a hloupých lidí z české kotliny nenaskákalo. Po dvou měsících krach, konec... the Republik skončil a veškeré informace jsou nedohledatelné. Zůstal jen promazaný a pustoprázdný Discord.
Předtím to byl launchpad NFT play2earn hry Gems&Goblins. Tam už pár lidí naskákalo. Co vím... a ani tohle nedopadlo. 2 roky se nic neděje, nicméně pan Vencálek uklidňuje, že to bude dobré.
Ty největší ojeby mě minuli, v dobách kdy byl ten jejich utility SOY token na maximu. Kámoš mi říkal "Ty vole! Bude se za Callisto dát kupovat jízdenky v MHD! Vencálek to už projednává s magistrátem, bude to velký." Pak mi ten kámoš tvrdí "Hot news kamaráde. Bude IDO Choam tokenu! To je must-have! To jsou ty jejich datová centra a těžba krypta... kupujem vole!"
Všude bylo plno řečí o multichain DEXu a jediné, co dodali a jakž takž funguje je platforma SOY finance, která vypadá stejně jako stovky jiných DEXů. Farmení utility tokenu SOY a možnost uzamykáni mincí v poolech s časovým zámkem na staking.
Všechno ostatní ale úplně napíču. Timing napíču, marketing napíču... když měli zamakat a něco dodat, tak dělali marketing a když měli dělat marketing, tak pracovali na vývoji nějaké kokotiny, která stejně skončila v kanále. Nic se nedařilo dotáhnout a SOY token, včetně CLO od chvíle co jsem koupil, střemhlav k podlaze. Moje portfolio aktuálně -96%. Jinými slovy, měsíční výplata pryč... a ze 160 hodin práce v kanále se uchoval necelý půl den. Ale jak už jsem psal, je to zkušenost k nezaplacení, tak do toho investují ještě pár hodin a podělím se o to.

Očekávání, vystřízlivění a beznaděj

V úvodu bych zmínil, že projekt beru jako úplně mrtvej a nemám očekávání naprosto žádné. Nadpis odstavce tedy vezmu odzadu a sdělím Vám, co se děje posledních pár týdnů. BTC jede od začátku roku rallye, ETH druhé housle, shitcoiny s nimi a logicky se tedy ptali pana Vencálka investoři... proč nejede CLO/SOY? Odpověď: "Protože měli všichni fundamentální novinky na prosinec, my máme naplánované až na leden".
Včera jsem se tedy po měsíci podíval a vida! SOY konec! Rebranding $SOY bude $SLOTH a bude to fungovat jinak, líp. A bude to od února! A od února půjde směnit i uzamknuté $SOY na $SLOTH. Už asi rok je tedy hodnota $SOY v prdeli... ale po téhle skvělé fundamentální newsce si tedy všichni, včetně mě vybralo farmy a $SOY prodali. Takže hodnota $SOY úplně v prdeli. A ještě víc v prdeli budou lidi, kteří si tuto skvělou fundamentální newsku přečtou za týden, nebo později. Ti už nevyberou nic... ani ze staking poolů, ani z farem. Taková peněžní reforma a fakáč pro všechny poskytovatele likvidity. Za mě úplný konec, který už nezachrání ani kouzelník.
Co tomuto předcházelo nelze jednoduše shrnout. Byly to hlavně nekonečné průtahy v dodání slibů a výmluvy. Začalo to rozpadem vývojářského teamu, údajně kvůli válce na Ukrajině, jelikož na tom údajně pracovalo dost Rusů. Velký redflag, když se od projektu distancoval samotný Dexaran, který ještě pár týdnů zpět ohlašoval, jaké má s projektem Callisto velkolepé plány - většinu svých článků na portálu "Medium", kam své fundamentální novinky Callisto publikuje sám Dexaran smazal. Tomu předcházeli informace z tuzemských médií o soudní při, mezi investičním impériem miliardáře Otavy, který zainvestoval Vencálkova datacentra (mimochodem, nedostavělo se ani jedno). Už předtím se ale rozprchnul na všechny strany i Český vývojářský tým, včetně narychlo dosazeného CEO Kryptovládi, který měl zřejmě za úkol navrátit legitimitu projektu, dělat mu maskota a vyhrabat ho z exkrementů.
Což jak jinak předcházel masivní dump $SOY i $CLO, který vysypávali snad všichni více zainteresovaní - vývojáři a management firmy, Dexaran a velmi pravděpodobně i větší Venture Capitals, kteří se momentálně s Vencálkem soudí. Do toho retail furt slyší a věří tomu, že to bude dobré... ale nebude. Že přijde nový vývojářský tým, který potřebuje čas, tak tomu po tom všem už může věřit jen blázen.
Přitom ta proměna z očekávání na vystřízlivění přicházela dost nápadně a bohužel spousta lidí do toho skákala bezhlavě dál a takzvaně kupovali dip. Nekonečnej dip těch big smart money, co věděli a sypali jim to na hlavu. A praktiky... tomu se mi nechtělo věřit, jací to jsou špíňáci. Raději tu nebudu sdílet, co my chodilo za zprávy od neznámých lidí typu "Karel Filner, můj mentor krypta tvrdí, že za rok bude cena 70x vyšší, myslíš si to taky? To je když nakoupím za 15tis$ tak budu mít 1M$"

Největší loňská fundamentální newska byla, že jste mohli CLO koupit v Bitcoinmatu. Asi dva týdny, než ho delistovali z burzy kvůli nějakým "šejdy" věcem a nízkým objemům.
Už předtím tam ale nějaké redflagy byly. Například nominace Kryptovládi na post CEO mi dost smrděla. Dost bizarní byl také jeho stream, kam si Vencálka pozval aby o Callistu něco řekl. A pan Vencálek tam vysílal nachcanej jak motyka. Ani nemohl mluvit, jak byl zlitej. Musím tedy říct, že mě ta show bavila a normálně jsem po ní uvažoval, že dokoupím dip 😄. Bohužel je to video z YouTube smazané (škoda že nevysílali na blockchainu) a naštěstí jsem žádnej dip nekoupil.

Hořký konec a poučení

Na DeFi se dá vydělat, rozhodně to ale není poskytováním likvidity. Pokud chcete na DeFi vydělat, tak jej provozujte. Když se Vám do toho nechce, tak pracujte na jeho vývoji. V obou případech máte dobrý přehled, jak se projektu daří. Když ho nemáte z první ruky, je dobré znát někoho, kdo na tom vývoji dělá. Další možnost je být v projektu jako early investor. Early, jakože fakt kurva early, koupit ten jejich utility farmící token a první den ho prodat těm, co přijdou po tobě. Tohle ale většina flipařů ví, takže je to poměrně těžké. Pak se dá vydělat na arbitráží, ale chce to být taky rychlí. Když se třeba ty tokeny zalistuji na nové burzy, je fajn příležitost ve vyrovnávání cen.
Já žil v naivní představě, že stačí koupit fundamentálně dobrý projekt a držet se ho - dělat k čemu má sloužit. Poskytovat likviditu, farmit odměnu a tu buď stejkovat, nebo točit dál v těch farmách.
Jestli na čemkoliv vyděláte něho proděláte, ať je to DeFi, NFTs nebo Krypta, tak to není záležitost, jestli něčemu věříte nebo nevěříte. Není to náhoda a už vůbec v tom není nějaký fundament. Jestli na něčem vyděláte, nebo ne záleží na kvalitě Vašich informací, jak je dokážete vyhodnotit a postavit se k ním. I uzavřená 50% ztráta může být výhra 😉.

Nerad bych, aby to vyznělo jako hate, na moje oblíbené shitcoinerství a nikomu v projektu zainteresovanému nepřeji nic zlého... naopak. Budu rád když panu Vencálkovi dopadnou dobře soudy a udělá zase nějaké alko-streamy, panu Otavovi přeji, aby našel prošustrované miliony a panu Filnerovi, aby to moc nepošramotilo jeho reputaci. V poslední řadě a ze všeho nejvíc přeji všem, kteří do toho skočili se mnou, aby se dočkali break-even.

Sort:  

Už nevím, na jakém investorském fóru jsem potkal výrok:"Mně je jedno, kterým směrem se to bude hýbat. Hlavně ať se to hýbe, já to zobchoduju."

Jasně, trader ti zobchoduje věci... ale jsou sračky, který se moc obchodovat nedají. Respektive, když něco padá, tak vyděláváš shortováním, nebo se dají vypisovat opce. Sračkacoiny typu $SOY ale nikde shortovat nejde... to je věc která ani nemá graf na coinmarketcapu. Jak jsem psal... to DeFi jsem bral jako úplně jinou disciplínu, než hodlování/trading. Vyzkoušel jsem a jsem chytřejší.

No, hezky. Krypto už tady sice nějaký ten pátek je, ale furt je to svým způsobem jedna velká džungle :) Bitconned jsi viděl? :)

@tipu curate 3

Díky za tip! Film neznám a rád kouknu ;). Džungle, divokej západ... člověk by řekl, že to budou krotit regulace apod., ale krypta jsou takovej malej vesmír, který možná zregulovat ani nepůjde. Takovej Hive je jedna z asi 35tis kryptoměn a vem si, kolik na něm běhá tokenů a na kolika DEXů se obchoduje. Teď mě napadá, že dokud regulační orgány nebudou zaměstnávat AI, tak to bude dobrý 😀