Být očkován?

in Česky!2 years ago (edited)

Já si opravdu seriózně kladu tuhle otázku. Protože vím, že očkovaní jsou na tom líp viz dnešní článek na seznamu. Na to jsem nepotřeboval vidět ani tyhle dnešní data abych to věděl.

Takže jsem se zeptal i @krakonos jestli to se svým postojem neočkovat se nepřeháním. Není v tom anarchie jak si myslí. Proto jsem se kouknul na 4 poslední články o covidu co jsme psal abych jsem si ověřil jak moc jsme mimo. Hm já vím já to sledoval. Na konci prázdnin jsem psal o sedmidenním cyklu u nových případů. A přesně to se stalo, právě jsme přes 6000 oficiálně s těžištěm na pátku.

Opera Snapshot_2021-10-27_204202_www.seznamzpravy.cz.png

A jen mi to potvrzuje že ta teorie s těžištěm a přesunem je pravdivá a dokáže dopředu předpovědět vlnu kdy přichází z těch mizivých dat nová vlna.
kdyby se "dostatečná opatření zavedla na konci září, dnes by jsme byli jen na 2000 za den a se sestupnou křivkou nebo časem dále reagovat podle toho posunu.

Já ji teda rozvedu dál, Protože si to situace vyžaduje a nic se neděje. Dnes je těžiště v pátku. Při pokračující tendenci se stane, že se těžiště přesune na neděli, a jsme v pytli, protože pak už je jen každodenní nepřetržité stoupání. Až do obratu kdy budeme muset udělat opatření. Oni vědí že jsme na tom mnohonásobně hůř a že 14 dalších dní je jasnejch že to poroste. Vojtěch jde od válu a tak klidně přizná že dalších 14 dní to poroste a pak politicky dodá a pak se to začne zlepšovat. Blbost i vědci mají modely do prosince. A tentokrát ta jejich prognóza co dělali modelaci byla ta nejhorší. To se při minulých vlnách nedělo. Odpadní vody v Brně jsou na rekordu. Nemocnice, ale nejsou přeplněný a nikdo si nedělá starosti.

Dneska se mě na prohlídce paní realitní makléřka ptala jestli nebude vadit, že si zapomněla respirátor. Ještě dodala jak jela v tramvaji s kapesníkem. Odpověděl jsme že nevadí. Jak by mělo já ho měl. Kdybych byl nemocnej tak je v loji, a kdyby byla nemocná ona tak já pravděpodobně jsem ok s dobře nastaveným respirátorem. Teď mě dokonce zaráží že jsem neměl u sebe jeden navíc co bych jí dal. :)

Zkrátka pohoda, dohaduje se vláda, dohadují se testy ve školách a týdenní prázdniny. Do toho se planě hraje divadlo na očkované, že nebudou moct do práce bez testů či očkování. A nic se neděje a čísla letí nahoru. V tom článku o číslech jak je účiná vakcína u nemocných. Konspirátor ho samo sebou nazve provakcinační. On taky je, píše se jen, že to je o tolikrát lepší. Ale mě třeba zaujal tenhle graf.

Opera Snapshot_2021-10-27_205850_www.seznamzpravy.cz.png

Když se na něj nedíváte z očkovacího hlediska. Tak modří jsou jen tak den dva cesty za čevenými. Tohle není z krypta tenhle můj náhled na data v grafu. Je to tím že už 6 let dělám adops a upravuju porovnáváním bezejmenných dat výsledky. Ten graf může být třeba rychlost sklizně hrušek a jablek. I dynamika těch křivek pořád vypadá podobně. Dokonce i když si to přepínáte mezi věkem.

Zatím jsem se nerozhodl a tak se kouknu na další článek o covidu z 11. září a ten končí že by nás teď mělo zajímat jen Dánsko, protože má proočkováno a zrušilo veškerá opatření. Bavil jsem se o článku později s kamarádkou a té jsem k tomu vysvětlení přidal i prognózu, že když půjdou přes tisíc případů, že je to průšvih a důkaz toho, že to nefunguje jen s vakcínou jako jediným opatřením.

První článěk na který jsem narazil o covidu v Dánsku říká, že jsou v háji, že rostou. Reuters má data hezky zparacovaný:

Opera Snapshot_2021-10-27_211951_graphics.reuters.com.png

Tyhle dlouhodobé grafy nám neříkají nic o tom co se děje takže jsem se kouknul na data blíže na googlu:

Opera Snapshot_2021-10-27_212241_www.google.com.png

Na grafu vidíte jak jsou spořádaní, ne jak tu v banánově. Mají vyrovnaný týden. Asi se testujou poctivě. Ale Roste jim to stejně přes tu tisícovku skokem jako u nás z minulého týdne. Očividně porovnání opatření ukazuje že je jednoznačné u nás stejné a je také nula jako v Dánsku.

Co každého zajímá je hospitalizace, protože to je jediný důkaz pro-očkovací agendy:
Opera Snapshot_2021-10-27_212344_www.google.com.png

Vidíte že to stoupá. To chce širší pohled:
Opera Snapshot_2021-10-27_212603_www.google.com.png

Vrchol jarní vlny je znázorněn tím datem. Datum na zeleném grafu ukazuje plus mínus kdy měli naočkováno zhruba jako mi.

Dá se teda zatím konstatovat u porovnání vln Dánsko Česko jen: Oba státy jedou stejnou vlnu plus mínus. Dánsku i před vlnou pozvolně po uvolnění začal stoupat počet hospitalizací. Opatření nemáme asi tak stejně zatím v platnosti a očkovanost několik měsíců pozadu a to v 3 dávkách.

Dánsko teda opravdu pro nás je ukazatel zda vakcinace a volná pravidla fungují a jak moc velká vlna jim tam vznikne třeba oproti vrcholu v zimě. A sázení na to u nás při mnohem menší vakcinaci je celkem sebevražda. Optimál tvrdí 90% a víc aby to fungovalo... nebo to už se netvrdí viz dnešní články na Seznamu. Nevím?

Nevím jak jsem dopadl se svojí otázkou o očkování. Dlouhodobé účinky nikdo neví a spíše ne než jo protože už třetí a další boost o kterých se už mluví. Negativní dopady jsou a dlouhodobé negativní nikdo neví. Nejde o procento bezpečnosti. Imunita u člověka je komplikovaná věc a každý jedinec ji má různě. A protože všechny vlády ty testy celé dva roky urychlovali tak prostě taková data neexistují.
Ba co víc otázka je vůbec jestli to bude umět zastavit mutující virus, který se za dva roky naučil obejít PCR testy: viz některé zprávy jako z UK. Někde v jižní Americe dokonce našli nějakou mutaci co obchází PCR testy.

A podle mých znalostí o evoluci viru je klidně možné že vznikne varianta která bude agresivnější vůči očkovaným. Dánsko dozajista dřív ukáže, dřív než mi, jestli se jim budou plnit nemocnice a oni budou muset zavést opatření i při očkovanosti u 80%.

A kupodivu ani není divu že dnes z toho přicházejícího průšvihu vládní ministr viní ty co se neočkovali a vyhrožuje jim lockdownem. Jásání jim po procentu 75% vydrželo přesně měsíc. A zas jediný lék je očkovat.

Co teda u nás modří říkají:

Promiňte mi. Článek je moc dlouhý takže reklamní vsuvka už musí být.

Po reklamě se vracíme ke druhému grafu v dnešním článku.
Modří teda tvrdí že: Když začíná vlna u nich je 100 za den, že je to ok, že vakcína funguje. Že když předešlý den bylo 50 že další den nebude 200+ případů očkovaných za den na 100 ve věku 30-39.

Takže jo zatím jsem stále u červených, ale proti modrým nic nemám klidně k nim půjdu pokud to bude fungovat. Uvidíme, jak jsem řekl, na podzim, někdy v předešlém článku.

Sort:  

Nikdy by mě nenapadlo, že něco dokáže společnost rozdělit ještě víc než politika. Vakcinace to ale evidentně dokázala... Já mám pochopení pro obě strany, ale mrzí mě, když vidím, jak se k sobě části obou táborů chovají, co si říkají, čím argumentují...

Confirmation bias at its "finest" :(

@tipu curate

No pro mě s tímhle názorem je to teď dost obtížné, Doma a s rodinou se o tom nemůžu bavit, skončí to hádkou...

Vůbec to že s tímhle názorem mě hážou do skupiny antivaxerů je dost blbý...

a nejvíc na prd to podle mě teď budou mít rodiče dětí, protože se na ně bude tlačit... a až se děti začnou dohadovat že tenhle je očkovanej a tenhle ne tak to fakt bude blbý a rozdělí to tu společnost definitivně...

CATtip 1 CAT

Chápu, je to opravdu dost výbušné téma... Takovou polarizaci společnosti jsem asi ještě nezažil. Ty nejmilitantnější tábory by se snad kvůli názorům na očkování dokázaly i pozabíjet :( Prostor pro nějakou věcnou, férovou a konstruktivní debatu tradičně skoro žádný. Proto se raději téměř nezapojuji...

Docela to dost ukazuje člověčí povahu.

Ten nesvár je postavenej klasicky na dualitě. Pokud mají druzí pravdu, rozpadá se moje tvrzení aka stávám se viníkem ve sporu protože jsme to dělal špatně...

A ještě ke všemu většina lidí neumí diskutovat odosobněně, takže do toho pletou svoje emoce. Otevřenost a outofbox myšlení je složitý...
dám příklad ze včéra: jinde na jiný síti se na kanálu o ufo ptám jak by tam kdo komunikoval s neznámou inteligencí sám za sebe ne za lidstvo prostě jak vymysle to komunikování... a místní osazenstvo se se mnou den bavilo jak je ta otázka nesmylná a ufoni by raději odletěli než lidi... nikdo se však nezamyslel a nevyplodil nějakou odpověď na téma jak navázat s neznámen komunikaci ...

a o pandemii když se to týka osobně jich a ještě i jejich svobod, tak to je pak těžký každej jedinec má tak trochu jinej poměr mezi svoboda vs. zdraví sám na sebe... :)

Ale jo lepší je se o tom vůbec nezmiňovat. V čr je to teď v řiti a já nesmím doma ani pípnout o tom, že to číslo dneska poskočilo... fakt divný co doma vlastně skoro všude a když potkáš dalšího rozumnýho člověka tak ti neoponuje odsouhlasí to a přihodí větu dvě a raději se baví o něčem jiném...

ten problém je tak širokej že zasahuje všude celou věkovou škálu, práci i zábavu, doma i venku, zdraví svoje a ostatních, sociálno, peníze...

v podstatě je pro mě na tom vidět jak společnost je v základu konfliktní věc.. a fakt to odhaluje současný konflikty všude...

A já jsem fakt žasl jak lidi v kavárnách seděj bez respirátorů zavřený protože je venku zima už i přes den... to poletí strmě vzhůru... a už to není jeden dva lidi je jich hodně, hlavně že maj papír... no nic

Já si myslim, že je to furt stejná věc:

  • vyhodnocování rizik
  • pocit jistoty a bezpečí vs svoboda

Což je obé zcela subjektivní záležitost, ale my si nějak myslíme, že se to dá objektivně kvantifikovat pro blaho všech. Což imho nedá...

Já jsem například v září vzal práci s dětma, protože jsem to chtěl dělat. Přes všechny rizika, který to přináší. Takže jsem se nechal očkovat, protože jinak bych se tam asi musel pohybovat ve skafandru a to není při mojí práci úplně reálný. Dělám to při plným vědomí toho, že to není nejbezpečnější rozhodnutí (ta práce, ne to očkování) ani pro mě, ani pro mé blízké. Někdo by dokonce mohl říct, že jsem naprostej magor, protože jsem to vzal. A zrovna teď! Ale co už naděláme. Je to moje hodnocení rizik. Možná špatný, ale moje. :)

Dál už tuhle pandořinu skříňku otvírat asi nebudu, ačkoliv jsem měl ještě něco rozepsáno :D

Jo, souhlas. Vysoce subjektivní a individuální záležitost. Když si to tak vezmeš, tak ona obecně nějaká paušalizace málokdy funguje... Proč by si měl zdravý, silný, sportující dvacátník s kvalitní imunitou píchat něco, u čeho nejsou známy dlouhodobé účinky, když pravděpodobnost život ohrožujícího průběhu nemoci je u něj naprosto marginální. Na druhou stranu je stejně tak pochopitelné a přirozené, že lidé se slabou imunitou, které sestřelí každý kolemjdoucí bacil, si to prostě dají. No a pak je tady ještě ta většina, u kterých to tak jednoznačné není a ti se taky musí sami rozhodnout, jak se k tomu postaví :)

 2 years ago  

V tomhle jsem pragmatik. Ten vir tu bude, i když na něj nebudu dennodenně myslet. A když na něj budu myslet, tak stejně nezmizí.
Nejpragmatičtější je pro mě na něj tedy nemyslet. Já to s ním stejně nevyřeším. Budu se modlit a věřit.

Pěkně shrnuté virové dění.
Jsem podobného názoru. Jakmile bude vidět v okolních zemích, že vakcína opravdu funguje, tak se objednám mezi prvními.

Vakcína funguje:

image.png

Podle těchto grafů to tak vypadá. I když ve sloupečku naočkovaní by měla být nula, kdyby fungovala. Navíc zde není zobrazený poměr testovaných očkovaných vs. neočkovaných. Přesná statistika nepřesných čísel, protože jedna skupina se musí testovat pořád a druhá už nikdy.

Jakožto důkaz o fungování vakcíny očekávám takové zprávy, která před pár dny přišla z Japonska. Bohužel to nepřipisují zázračné vakcíně.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/japonsko-koronavirus-svet-ve-20-minutach-ockovani-proti-koronaviru_2110232110_dok

Naopak je hodně zpráv o tom, že se poněkud míjí účinkem.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/japonsko-koronavirus-svet-ve-20-minutach-ockovani-proti-koronaviru_2110232110_dok

https://www.kurzy.cz/tema/6914833.html
https://denikn.cz/682129/ockovani-ke-kolektivni-imunite-nestacilo-jedna-spatna-a-jedna-dobra-zprava-z-islandu/
https://voxpopuliblog.cz/p-c-roberts-covid-exploduje-v-nejproockovanejsi-zemi-sveta-v-izraeli/

A teď řečnická otázka? S Covid pozitivní polovičkou jsem byl minimálně 3 týdny v jedné domácnosti. Za celou dobu jsem byl negativ. Denně jsem v práci mezi lidmi. Preventivní testy v průběhu léta vždy negativ. Měl bych se nechat očkovat proti něčemu, když stejně to pak můžu statisticky chytit.
Snad ano, kdybych potřeboval cestovat. Snad ano, kdybych chtěl chodit po hospodách a koncertech.

Na jednu máš pravdu, kdyby se úplně všichni nechali očkovat, už by nebylo potřeba testů a bylo by po Covidu.

Nula tam nebude nikdy (aspoň v dohledné době). Nic nemá 100% účinnost. Ani bezpečnostní pásy v autě tě neochrání na 100% (a v extrémním případě můžou i zranit). Je to důvod je odmítat?

@xlisto ani nevíš jak se mi tak trochu ulevilo, jsem si připadl jak kůl v plotě s tím svým přístupem.

CATtip 1 CAT

Mě to přijde jako naprosto logický přístup. Jsem na tom stejně jako @xlisto, setkal jsem se s několika lidmi co to v tu dobu měli,ale nevěděli o tom a já zůstal negativní. Tak nevidím důvod se nechat očkovat a zbytečně si zasahovat od imunitního systému, nečím co není zatím prokazatelně fungujicí.

Dík. :)

CATtip 1 CAT

Tak ve chvíli, kdy se s tím člověk několikrát blízce setkal a neonemocněl, chápu, že se nechce nechat očkovat, když má tak dobrou imunitu.

"Ba co víc otázka je vůbec jestli to bude umět zastavit mutující virus, který se za dva roky naučil obejít PCR testy: viz některé zprávy jako z UK. Někde v jižní Americe dokonce našli nějakou mutaci co obchází PCR testy."

Taky může bejt "sranda" ještě s touhle variantou s Tanzanie https://www.nature.com/articles/s41423-021-00779-5

to je právě to co mě nechává na straně neočkovaných zatím, protože fakt může přijít varianta která bude kosit očkované a neočkovaných se dotkne málo...
ale tohle je spíše moje chmura ne že by to byl vědecký důkaz, ale pár nekonspiračních zdrojů o tomhle mluvilo za ty dva roky...

CATtip 1 CAT

Proč myslíš, že by měla kosit zrovna očkovaný? Pokud je to nová mutace, nejsme víceméně na stejný startovní čáře?

no právě to mám z toho prvního roku jak ještě všichni rozebírali to jak se může takový vir vyvíjet...
ale jak říkám je to čistě z kolonky vědecké dohady...

ano pravděpodobnost, že když vznikne mutace co obejde protilátky tak nás bude kosit stejně je pravděpodobnější... ale víš jak je to s pravděpodobností :)

kromtoho neznáme ani to proč existuje long covid a co ho způsobuje a proč jsou projevy takové jaké jsou, taky každá mutace má očividně různé příznaky...

nejsem imunolog, ale umím si představit, že třeba očkovaní na nějakou mutaci budou mít něchtěnou reakci protilátek nebo přehnanou reakci atd... variant je podle mě víc...

ale pořád je to jen něco o čem někde diskutovali nějaký vědci... :) stejně jako uvažovali o kombinaci covid a chřipka ten minulý podzim...

Jisté, ale je, že z evoluce virů je pohled na to jak lidstvo očkuje spíše negativní. Protože to že očkujeme pomalu a necháváme k tomu volně proplouvat vlny populací akorát přispívá k tomu, že je čím dál tím více pravděpodobné, že covid si najde cestu jak obejít protilátky. Protože jsme ho dali do optimálního prostředí (větší část očkovaných) kde se to může naučit. A taky je podstatné to, že děláme karantény, tedy vytvoříš ohradu z které ten vir nemůže, ale mutuje v ní, tím pádem ho tlačíš k tomu aby byl lepší. A díky oddělenosti od světa si tak můžeš vytvářet smrtící mutaci, která třeba v té zemi kde vznikne nemusí být tak smrtící, ale protože karanténa pomine zase se začne cestovat (očkování bez testů) tak tahle mutace se pak podívá do světa a třeba se uhnízdí na kontinentu kde měli poslední vlnu z mutace o několik mutací nazpátek. Tedy protilátky v populaci jsou o dost jinačí než nově přicestovalá smrtící mutace. A průšvih je na světě.
Kdyby jsi takovýto scénář aplikovala na Dánsko tak by to vypadalo dost hrůzostrašně, protože než by si to lidi stačili uvědomit tak vzhledem k nulovým opatřením tu mají expandující virus, který obchází protilátky a zastavit ho by bylo těžké.

Ale tenhle scénář popisuje třeba můj oblíbenec Clif High, není tak úplně z mojí hlavy. A on se pak ve videu spíše zabýval rozborem sociálního chování... A popravdě zatím mu ty jeho prognózy dost vycházejí i když je vzhledem k částečné konspirační stránce musíš filtrovat.

Já vidím očkování jako jedinou účinnou metodu, jak s pandemií skoncovat (aspoň za dnešního stavu poznání a vědy). Čím víc bude očkovaných, tím líp pro všechny, protože se omezí i šíření.
Kdo se očkovat chtěl, ten už očkovaný je. Takže další cesta je motivace těch ostatních. Zezačátku pozitivní, a když to nepomůže, tak i ta negativní. Napřed cukr, a pak třeba i ten klacek. V zájmu nás všech.

...a já myslel, že máme svobodu a můžem se každý rozhodovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, aniž bychom se museli bát klacků...

Třeba se rozhodnout podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, že v obchodě se může nakupovat bez placení a městem projíždět stotřicítkou?
btw ten klacek jsem napsal až na posledním místě, až když selže rozum i pozitivní motivace.

Při respektování zákona pochopitelně, to jsem považoval za samozřejmost... Já prostě nechápu, o co těm "militantním" jedincům (na obou stranách) jde. Prostě je to každého věc. Každý má své vlastní důvody pro nebo proti. Chceš se naočkovat? Tak se naočkuj. A poneseš si případné následky svého rozhodnutí. Nechceš se očkovat? Tak se neočkuj. A poneseš si případné následky svého rozhodnutí. Nebo si opravdu myslíš, že je v pořádku, aby o tom, co je pro mě /tebe dobré, rozhodoval někdo další? A na co bys použil klacky příště? Třeba u voleb? Aby lidi volili (v zájmu vyššího obecního blaha) tak, jak jim někdo určí? To už tu, myslím, jednou bylo...

Já mám trochu problém s tím, že následky rozhodnutí nenesou jen ti, co se rozhodli, ale i ostatní. Kvůli odmítačům očkování tu bude epidemie déle, bude nákladnější, bude spotřebovávat kapacity nemocnic a doplatí na to i ti, co se chovají zodpovědně.

S volbami tlačíš diskusi někam, kam nepatří.

Loni se říkalo, že při proočkovanosti alespoň 70% epidemie skončí. Ne, že se uvolní opatření, že skončí úplně. Teď se 70% blížíme, ale čísla nakažených se začínají velmi podobat těm z loňska... Takže tohle taky nějak neštymuje.

"S volbami tlačíš diskusi někam, kam nepatří."

Za mě do svobodné společnosti zase nepatří klacky...

Ten klacek byl samozřejmě myšlený obrazně. Představ si místo něho třeba "důsledek svého rozhodnutí", o kterém jsi sám psal. Třeba že si odmítači budou platit testy z vlastní kapsy.

Čísla nakažených se možná podobají těm loňským. Ale důležitější jsou počty v nemocnicích, počty na jipkách a počty v krematoriích. Pokud očkování způsobuje, že při stejném počtu nakažených je v nemocnici znatelně méně lidí, já to beru jako úspěch (a důvod se očkovat, pokud bych ještě nebyl).

Dobře tak já to pro tebe ten můj názor formuluju takhle: Nemyslím si že vakcína jako jediný prostředek sama bude stačit. Myslím si že i přes proočkovanost musí být stále v účinnosti preventivní opatření od respirátorů dál. Pokud budeme spoléhat jen na vakcínu a ještě tak nějak úplně "politicky" mimo budeme doufat že tlakem na očkovanost a zvýšením proočkovanosti zastavíme jakoukoliv vlnu která přichází tak jsme šeredně na omylu. Ale jak říkám je to jen můj názor, klidně ho změním, když to ty čísla ukáží. Zatím vím jen to že hazarduju na pár měsíců kdy bych díky vakcíně mohl mít statiku na své straně.

Proč se na tohle takhle dívám. Vystudoval jsme ekologi, a v krajinařině jsme se naučili se dívat na věci z dlouhodobých období, jako že smrkový les nese produkci nejdříve za 80 let... A já když se dívám na pandemii, tak prostě nemohu opominout dlouhodobé pohledy na vývoj.
A prostě se myslím že spoléhat se na tvrzení z takovýchto článků u pandemie nelze:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zlom-v-boji-s-pandemii-prinese-az-ockovani-mladsich-deti-zni-z-izraele-178986

Zion Hagal z Izraelské lékařské asociace soudí, že se očkování dětí ve věku od pěti do 11 let může stát bodem, který v boji proti pandemii změní pravidla hry.

je tam slovo "soudí" a to je ve všech těch vědeckých článcích, oni doufají že ta vakcína bude fungovat...
a o odstavec níže:

Opatrněji mluví o epidemiologické účinnosti očkování dětí Češka Šebková: „Když snížíte množství cirkulujícího viru v populaci, tím můžete epidemii ovlivnit, to je princip téměř každého očkování. Procento proočkovanosti drží virus lehce na uzdě. Doufám, že to nějakou účinnost z epidemiologického hlediska mít bude, zatím ale ne takovou, jakou bychom asi očekávali a chtěli,“ myslí si.

Já prostě jsme skeptik. Mnohokrát v minulosti jsme viděli jak lidé v dobré víře dělali věci špatně. Viz DDT a jiné látky, které měli zázračně skoncovat s nějakým záškodníkem...

CATtip 1 CAT

Nejsme v rozporu.
Nicméně pořád trvám na tom, že odmítat očkování (bez relevantního důvodu, jako je třeba zdravotní kontraindikace) není rozumné. A odrazovat od něj ostatní je vysloveně zlé.

Očkování se u nás stalo nejvíce kontroverzním tématem ever a jsem moc ráda, že s lidma ve svém blízkém okolí se o něm můžu pobavit inteligentně a s respektem k našim názorům, ať už jsou jakékoliv. Dost mě mrzí, že to takhle nemají nastavené všichni, ale to bych byla asi dost naivní (což já jsem :D).

Mám kolem sebe očkované i neočkované, lidi, kteří si covidem prošli s šíleným průběhem a lidi, kteří ho ani nezaznamenali. Ten s šíleným průběhem je btw sportovec v o dost lepší fyzické kondici než ten s lehkým průběhem. Podle mě je průběh této nemoci tak individuální, že nikdo z nás prostě nemůže říct, že je zdravý a že ho to nepoloží.
A znám i lidi, kteří stále tvrdí, že covid je uměle vymyšlený prostředek na zastrašování lidí a taky ty, kteří sami museli rozhodnout, koho z nemocných zachraňovat a koho už ne jen proto, že není prostor/čas/prostředky.

Myslím, že proočkovanost opravdu dokáže virus zastavit, přibrzdit. Dívám se na to historicky, kdy se nám podařilo díky očkování vymýtit černý kašel. A přesto se najdou lidi, kteří odmítnou své děti očkovat a nemoc se zase objevuje.

A vnímám, že neočkovaní jsou znevýhodnění, ale v závěru - vše se dá obejít, stejně jako to povinné očkování proti černému kašli.