Sort:  

Myślę, że to dobry pretekst do mojego kolejnego wpisu ;) Ogólnie przy takiej ilości mąki żytniej (rozumiem, że pszenna odpada zupełnie ?) potrzebujemy zaczynu przygotowanego metodą trzyfazową (Hamelman nazywa ją metodą detmoldzką od nazwy niemieckiego miasta Detmold gdzie została opracowana przez piekarzy) Przykład tego procesu opisałem tutaj. Do rozpoczęcia hodowli pełnego zaczynu potrzebujemy od jednej łyżeczki do 2 łyżek (zależnie od przepisu, czasu, temperatury dojrzewania) dojrzałego zakwasu; z tej jednej łyżeczki powstanie Jak zrobić zakwas pokazałem tutaj. Proponuję Ci zacząć od zakwasu, a ja tymczasem naskrobię przepis na chleb 100% żytni. 50% mąki razowej i 50% mąki żytniej jasnej / chlebowej.

Końcowa uwaga - w tego rodzaju chlebach duża część mąki będzie zakwaszona - w tym przepisie który planuję naskrobać o ile mnie pamięć nie myli będzie to nawet połowa wagowo mąki. Ma to swoje konsekwencje - chleb jest kwaskowy i mokrawy w środku, a nie każdy to lubi.

Tak, pszenna zupełnie odpada. Jutro kupuję żytnią i nastawiam zakwas wg Twojej receptury. Bardzo proszę o ten przepis. Chlebek może być kwaskowaty i mokrawy, bardzo proszę o ten przepis. Z góry bardzo dziękuję.

Przepis będzie; żeby nie pisać "na sucho" i z pamięci to sam upiekę ten chleb i wrzucę przepis.

Bardzo dziękuję! Zakwas już nastawiłam :)

w międzyczasie znalazłem jeszcze w komputerze przepis jaki pisałem komuś na chleb 100% żytni ale bardzo razowy - z dodatkową porcją otrąb żytnich. Bardzo ciężki, syty, mokry, pyszny :) Dobry jako baza do dalszych eksperymentów - można dodać rodzynki, śliwki suszone, miód, słonecznik, pestki dyni itd. Oczywiście nie wszystko na raz ;)

Wklepię przepis w wolnej chwili.

Super. Przyda się na 100%

Bardzo dziękuję! Zakwas już nastawiłam :)

@tapioka Zgodnie z obietnicą przygotowałem przepis na 100% żytni chleb. Daj znać jak upieczesz i jak ci poszło :)

https://steemit.com/polish/@whitas/moja-domowa-piekarnia-chleb-na-zakwasie-zytni-100-przepis